Een nieuw voertuig van Duitse camperbouwer Dethleff is volledig elektrisch. Doordat de buitenkant vol zit met zonnecellen kan de kampeerwagen in theorie 280 kilometer rijden op één laadbeurt. 

De camper gaat verder dan andere vakantiewagens op het gebied van elektrisch rijden. Naast de zonnecellen op de zij-, boven- en achterkant heeft de camper ook infraroodverwarming, zodat er weinig warmte verloren gaat aan de lucht, en bestaat veel van het binnenwerk uit warmteabsorberende materialen, die energie opslaan als het overdag heet wordt in de camper, zodat ze die in de avond vrij kunnen geven. 

Het is niet de eerste camper die helemaal elektrisch is. Een eerder ontwerp van het Britse Hillside reed ook elektrisch en kon tot 170 km per laadbeurt rijden. Die camper was echter aanzienlijk kleiner, en leek meer op de klassieke volkswagenbusjes; als je wil slapen klap je het dak omhoog en slaap je in de bovencabine. 

 

Witgoed

De Dethleff-camper, die deze week wordt getoond op een Duitse caravanbeurs, is een groot gevaarte met ‘echte’ bedden, een keukentje en andere moderne gemakken. Dat maakt het bijzonder dat hij helemaal elektrisch is; het betekent dat de elektromotor niet alleen de honderden kilo’s aan auto moet voortsturen, maar ook stroom moet leveren aan allerhande witgoed. 

Het interieur van de nieuwe camper

Mede daarom koos Dethleff waarschijnlijk voor de buitenbekleding met zonnecellen. Ze komen het uiterlijk van de auto misschien niet ten goede, maar zorgen er wel voor dat ook een wagen van dit formaat duurzaam kan worden. Daarmee lopen ze op dit moment vooraan in de branche; hoewel fabrikanten van personenauto’s links en rechts aankondigen dat de toekomst aan elektrische auto’s is (lees: 'Volvo gaat helemaal elektrisch'), ziet men het bij de zwaardere, energieslurpende campers nog niet gebeuren. 

 

Geen stroom

Dat betekent niet dat campers totaal niet duurzaam zijn. Moderne versies zijn meestal zelfvoorzienend door een paar zonnepanelen op het dak. Aansluiten op het stroomnetwerk van de camping is dus niet meer per se nodig om te genieten van televisie of een koud drankje.

Het grootste nadeel is de range van de camper. 280 kilometer is onder ideale omstandigheden, als men de keukenapparaten niet gebruikt en zuinig rijdt, in een leeg voertuig. In de praktijk zal het eerder in de buurt van 170 km uitkomen. Dat is problematisch als je in een paar dagen naar Spanje wil rijden, maar het is ideaal voor een dagje naar het strand of een weekendje naar een Nederlandse camping.

Beeld: Dethleff

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.