Op de dag dat de Leeuwinnen het in Lyon moesten afleggen tegen de Verenigde Staten, werden de Eindhovense voetbalrobots in Sydney wél wereldkampioen. Het robotvoetbalteam versloeg in de finale China met 6-4.

De RoboCup, het wereldkampioenschap voor robotteams, vindt elk jaar plaats en al vier keer eerder behaalde het Eindhovense team de titel. Ditmaal bleef het spannend tot de laatste minuut. Omdat het na de reguliere speeltijd 4-4 stond, was een verlenging nodig. Daarin stelde Tech United, zoals het Eindhovense team heet, de titel veilig door nog twee keer tot scoren te komen. 
 


Autonoom

De robots spelen volledig autonoom; de makers kunnen dus geen commando's versturen tijdens de wedstrijd.

Het team had extra getraind op gevarieerde strategieën bij spelhervattingen zoals inworpen en vrije trappen, zei captain Wouter Kuijpers. Door een nieuw stuk software was het nu bovendien mogelijk een strategie te kiezen die perfect is aangepast op de tegenstander.
 


5 tegen 5

Het uiteindelijke doel van de RoboCup is het versnellen van de ontwikkeling van zelfstandige robots. Op dit moment zouden de robots nog geen kans maken tegen het pupillenelftal van FC Bal op 't Dak, maar volgens de organisatie van het toernooi zullen de voetbalrobots in 2050 de menselijke wereldkampioen voetbal kunnen verslaan. Het toernooi heeft zo’n vierduizend deelnemers uit veertig landen.

De tafelhoge robots spelen 5 tegen 5 met een echte voetbal, in twee helften van een kwartier, op een veld van 22 x 14 meter. 


Zorgrobot

Ook de zorgrobot van team Tech United viel in de prijzen, in de categorie Domestic Standard Platform League. In deze categorie gebruiken alle teams dezelfde robot, een Toyota HSR, maar elk team schrijft hievoor zijn eigen software. 

In de wedstrijd kregen de robots opdrachten zoals 'Zoek Pietje in de woonkamer' en 'Zet de vuilnis buiten'. Voor robots zijn dergelijke commando's nog lastig genoeg. Niet alleen moet er een digitale kaart gemaakt worden van de ruimte, de robot moet de opdracht goed begrijpen, de voorwerpen zoals banken en blikjes kunnen herkennen, en tot slot moet hij optimale strategieën voor verschillende opdrachten uitdenken.
 


De Eindhovense robot, HERO, maakt een 3D-kaart van de muren, plaatst daarin allerlei digitale voorwerpen zoals kasten en banken, en er is speciale softwarecode die uitlegt dat het handiger is om vóór een kast te gaan staan in plaats van ernaast. Deze strategie bleek voldoende voor de winst.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.