Eerste waterstofbus Toyota in Tokyo
Vandaag rijdt in Tokyo voor het eerst een waterstofbus van autofabrikant Toyota rond. Het bedrijf hoopt de komende drie jaar nog eens 99 bussen te verkopen, zodat een deel van het openbaar vervoer tijdens de Olympische Spelen van 2020 helemaal schoon is.
De bus gebruikt een systeem dat Toyota ook gebruikt in zijn personenauto's. De accu's in de bus hebben echter een veel hogere capaciteit: 235 kWh. Daarmee houdt de bus het langer vol. Toyota noemt ook een verrassende toepassing van de grote accu: energie leveren aan huishoudens waar de stroom is uitge vallen, bijvoorbeeld in het geval van een natuurramp. Aangezien Japan regelmatig getroffen wordt door aardbevingen en tyfonen kan zo'n extra functionaliteit uitkomst bieden.
Tien tanks
De bus komt vooruit dankzij twee elektromotoren die samen een vermogen van 226 kW (303 pk) opwekken. Er passen 76 mensen in de bus. Die cijfers zijn ongeveer hetzelfde als bij gewone niet-waterstofbussen. De 10 waterstoftanks aan boord bevatten in totaal 600 l van de brandstof vast bij een druk van 700 bar.
De bus van Toyota is niet de eerste bus met een duurzame energiebron. Wereldwijd lopen er op dit moment verschillende andere experimenten. Zo experimenteerden Amsterdam en Eindhoven bijvoorbeeld al met hybride bussen, die waterstof én diesel gebruiken. Het gaat hierbij echter veelal om pilotprojecten, die bovendien vaak niet rendabel blijken te zijn. De bussen zijn duur en de terugverdientijd lijkt vaak te lang.
Iedereen duurzaam
Toyota en Tokio gaan met deze eerste bus naar eigen zeggen all-in. Als visitekaartje van Japan hoopt de stad duurzaam vervoer voor iedereen mogelijk te maken tijdens de Spelen. Of het gaat lukken, zal afhangen van de prestaties van deze eerste bus.
Waterstofbussen gelden als één van de realistische wegen naar duurzaam busvervoer. Ze krijgen concurrentie van elektrische voertuigen, die nu (nog) populairder zijn. Waterstof tanken gaat echter veel sneller dan een batterij opladen en de actieradius met een grote waterstoftank is groter. Aan de andere kant besparen elektrische auto's meer CO2 dan hun waterstofbroeders (lees: 'Elektrische auto beter voor CO2-reductie dan waterstofauto'