Eureka

De gyrokopter maakt een rentree om het autonoom en onbemande vervoer van zware objecten mogelijk te maken.

Steeds meer bedrijven experimenteren met drones om onder meer postpakketjes, pizza’s en medicijnen te bezorgen. Het draaggewicht van een drone is echter beperkt. DLR wil daarom een oplossing bieden voor het transport van grotere en zwaardere objecten. Het Duitse nationale onderzoekscentrum voor lucht- en ruimtevaart ontwikkelt momenteel een onbemande, autonome gyrokopter met een draagvermogen van 200 kg.
 

Weinig ruimte nodig

De gyrokopter of autogiro bestaat al sinds de eerste decennia van de luchtvaart, maar brak nooit door. Deze kruising tussen een vliegtuig en een helikopter heeft een duwpropeller voor de aandrijving, een vleugelstuk en een rotor bovenop, die niet wordt aangedreven. Als de gyrokopter snelheid begint te maken, gaan de grote rotorbladen door de luchtstroming draaien, waarbij ze aerodynamische lift genereren. Zo kan de gyrokopter op een korte startbaan opstijgen en heeft hij nog minder ruimte nodig om te landen.

Een voordeel van de rotor is dat hij bij het uitvallen van de motor fungeert als een luchtrem. Daardoor kan een gyrokopter niet zoals een drone als een baksteen uit de lucht vallen. Wel zo fijn om waardevolle vracht te beschermen.
 

Gyrokopter
DLR ontwikkelt een compacte gyrokopter die vracht over afstanden tot 500 kilometer moet gaan vervoeren.


Afgelegen gebieden

De grote, ronddraaiende wieken zijn echter niet bijzonder praktisch in een dichtbebouwde omgeving. DLR richt zich dan ook op toepassingen in meer afgelegen gebieden. De gyrokopter is bijvoorbeeld in te zetten voor het transport van hulpgoederen in crisisgebieden of cruciale onderdelen voor militaire operaties of industriële installaties.

De compacte gyrokopter, die wordt ontwikkeld binnen het Automated Low Altitude Air Delivery-project (ALAADy) van DLR, weegt 450 kilogram. Om meer vracht mee te kunnen nemen, moest de piloot het veld ruimen. DLR richt zich op autonoom vervoer van vracht over afstanden van maximaal 500 kilometer.
 

Op afstand bestuurd

DLR heeft in Duitsland al succesvolle vliegtests uitgevoerd op een hoogte tot 150 meter en over een afstand van 100 kilometer. Daarbij werd de onbemande gyrokopter echter nog op afstand bestuurd. De volgende stap is om autonome systemen te ontwikkelen voor elk deel van de vlucht. 
 

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.