Drone als luchttaxi
De Ehang 184 AAV is een opgeschaalde, elektrisch aangedreven drone die een passagier automatisch van de ene naar de andere locatie kan vliegen.
Drones krijgen steeds meer commerciële toepassingen, zoals het afleveren van pakketjes. Het Chinese bedrijf Ehang wil een stapje verder gaan door een drone personen te laten vervoeren. Daarvoor presenteerde het onlangs een werkend prototype van de Ehang 184 AAV (Autonomous Aerial Vehicle).
De CEO van Ehang, Huazhi Hu, kreeg het idee voor de 184 AAV nadat twee bevriende piloten kort na elkaar waren overleden in crashes met kleine vliegtuigen. Hu wilde een veiliger alternatief voor de korte tot middellange afstanden, waar geen vliegbrevet voor nodig is.
Bij de 184 AAV hoeft de gebruiker alleen maar in te stappen, zijn bestemming in te voeren op een touchscreen van 12 inch (30,5 cm) en op de knop ‘take-off’ te drukken. Het volledig geautomatiseerde vliegsysteem van de drone selecteert de snelste en veiligste route, navigeert en communiceert met de luchtverkeersleiding en andere vliegtuigen.
Volgens Ehang heeft de drone fouttolerante systemen die een crash kunnen voorkomen. De gebruiker kan in een noodgeval de drone ook stoppen en in de lucht op zijn plaats laten zweven.
Typenummer
Het typenummer 184 staat voor een persoon in een drone met acht propellers die in paren van twee aan het uiteinde van vier rotorarmen zijn gemonteerd. De vier rotorarmen hangen aan een aluminium frame en zijn opvouwbaar omruimte te besparen wanneer de drone op de grond staat geparkeerd. Op het frame staat een eenpersoonscabine met vleugeldeuren, gemaakt van met koolstofvezels versterkte kunststof.
De drone weegt in totaal 200 kg en heeft een draagvermogen van maximaal 120 kg voor de passagier met bagage. De acht elektromotoren hebben een vermogen van 106 kW. Volgens Ehang haalt de drone snelheden tot 100 km/h en een vlieghoogte van 3500 m.
Regelgeving
Naast uitdagingen rondom regelgeving, de wetgever moet het gebruik van drones voor passagiersvervoer eerst toestaan, is de actieradius nog een belemmering. Op een volle acculading kan de drone namelijk niet langer dan maximaal 23 minuten in de lucht blijven. Daarna moet het accupakket weer vier uur opladen, of twee uur aan de snellader.