Blankesteijns Beeldbuis

In een lang interview met Elon Musk worden al zijn hobby's besproken, van het boren van tunnels om de files in Los Angeles te verminderen tot en met zijn ambities voor een reis naar Mars. Jammer dat hij zo opschept en dat hij zo hakkelt.

'Why are you boring?' is de grappige openingsvraag van interviewer Chris Anderson. Anderson speelt zo het spel van Musk mee: die heeft zijn boorbedrijf  'The Boring Company' genoemd. Het moet gezegd, inhoudelijk is het interview allesbehalve vervelend.

Elon Musk heb je niet elke dag op het podium dus als dat gebeurt, pak je goed uit. Daarom heeft de lezingen-franchise TED vorige week een interview van bijna drie kwartier met de ondernemer online gezet. Het is een handig overzicht van de laatste stand van zaken van al zijn projecten: tunnels die files zouden moeten bestrijden, de supersnelle buizenpost genaamd Hyperloop, zelfrijdende elektrische auto's, zonnepanelen en accu's en tenslotte rakettechnologie en reizen naar Mars.


Lastig te volgen

Musk is wel eens te optimistisch maar in elk geval is hij niet vaag. Hij doet verschillende voorspellingen waar we hem aan zullen kunnen houden en er zijn ook aankondigingen, zoals de bouw van diverse nieuwe fabrieken van zonnepanelen. Het gesprek is dus niet vrijblijvend en ook dat is prima.

Wat het gesprek lastig te volgen maakt is Musks neiging tot hakkelen. Zelfs een uitroep als: 'Exactly!' krijgt hij er niet in één keer uit. Die andere miljardairs, Bill Gates en Mark Zuckerberg, wisten hun moeizame publieke optredens van lieverlee te verbeteren, vermoedelijk door stevige coaching in te huren. Dat zou Musk ook eens moeten doen.


Grootspraak

Een andere irritatiefactor is de kritiekloosheid van de interviewer. Verschillende keren stoot Anderson een 'Wow' uit als Musk weer eens een staaltje grootspraak ten beste geeft, terwijl een kritsche vraag op zijn plaats zou zijn geweest. Bijvoorbeeld: reken nou eens voor hoeveel zo'n tunnel gaat kosten, wat de capaciteit wordt, wat voor tolprijs daaruit volgt en of genoeg mensen dat zullen kunnen betalen? Wordt het een middel om files te bestrijden of alleen een voorrecht voor steenrijke zakenlui? Hoe denk je de diameter van de tunnels te kunnen halveren (om te besparen ten opzichte van de huidige praktijk) zonder de veiligheid in het geding te brengen? Zulke vragen worden helaas niet gesteld. Misschien was het een voorwaarde van hem om te komen. Maar goed, hij zit hier dus wel op zijn praatstoel, veertig minuten lang.
 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.