Een Chinees bedrijf heeft een speciaal soort portaalkraan ontwikkeld om in recordtempo spoorbruggen te bouwen.

Het ziet er bijna uit als een spannend moment in een oude western: de op hol geslagen trein weet op het nippertje tijdig te stoppen bij een opgeblazen brug en bungelt nu hulpeloos boven de afgrond. In dit geval is de brug echter niet opgeblazen; de brug was nog in aanbouw toen de foto werd gemaakt.

Het is een van de 180 bruggen op het 800 km lange traject van de hogesnelheidslijn tussen de Chinese steden Hefei en Fuzhou. De lijn loopt door het oosten van het Aziatische land en gaat voor het grootste deel door slecht begaanbaar, bergachtig gebied. Vandaar de grote hoeveelheid bruggen en tunnels die nodig is op de route.

Het aantal bruggen op de hogesnelheidslijnen in China was zo groot dat het loonde er speciale machines voor te ontwerpen en te maken. Daarvoor bedacht het bedrijf Wowjoint Machinery een soort portaalkraan die in staat is om zichzelf tot de volgende verticale pilaar uit te rekken en daar te blijven liggen. Een ‘vrachtwagen’ rijdt vervolgens over de zwevende rail en plaatst het horizontale brugdeel.

 

Vijf jaar

China gebruikt deze techniek al langer en heeft er naar eigen zeggen veel succes mee. Dit soort kranen is in staat om in hoog tempo grote stukken brug aan te leggen.

De bouw van de spoorlijn tussen Hefei en Fuzhou was binnen vijf jaar voltooid, ondanks de grote hoeveelheid bruggen in het traject.

Het nadeel is dat elke brug op dit moment nog een op maat gemaakte kraan vereist, omdat lengte en gewicht van de brugdelen regelmatig verschilt. Wowjoint onderzoekt nu de mogelijkheid om de bestaande machines zo aan te passen dat dezelfde kranen voor verschillende projecten zijn te gebruiken. De komende jaren zal China namelijk nog duizenden kilometers hogesnelheidsspoor aanleggen.

 

tekst Marc Seijlhouwer  foto Wowjoint Holding