Brede bumper vermindert vervorming bij aanrijding
Bij ruim 90 procent van de botsingen tussen personenÂautoâs en zware vrachtÂwagens komen de inzittenden van de auto om het leven. Onderzoekers van de Zweedse Chalmers tekniska högskola pleiten daarom voor grotere bumpers op vrachtwagens.
Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.
De meeste doden vallen bij frontale botsingen op buitenÂwegen of kop-staartbotsingen op snelwegen, waarbij een vrachtÂwagen op een personenauto inrijdt. Dergelijke ongelukken nemen in de EU 14 tot 16 procent van de slachtoffers onder inzittenden van personenautoâs voor hun rekening.
Volgens de Zweedse onderzoekers is dit deels te wijten aan de tot voor kort strenge EU-wetgeving voor de maximumlengte van vrachtwagens. Vrachtwagenbouwers benutten daardoor de volle lengte voor vracht; voor een âbijzaakâ als botsveiligheid bleef weinig tot geen ruimte over.
Kreukelzones
In 2019 is de EU-wetÂgeving, die de maximumlengte van vrachtwagens bepaalde, versoepeld. De onderzoekers vinden dat het daarom maar eens afgelopen moet zijn met al die vrachtwagens met âplatte neusâ. Er is nu immers meer ruimte voor kreukelzones en speciale bumpers om de botsingsimpact te absorberen.
De onderzoekers ontwikkelden als voorbeeld een flinke vrachtwagenbumper gemaakt van een aluminium honingraatconstructie.
Minder risico
Het bumperprototype is getest door het Zweedse transportinstituut Trafikverket. Uit die testen blijkt dat de bumper in een botsing de vervorming van de personenauto met 30 tot 60 procent reduceert. Dat betekent minder risico voor de inzittenden.
Daarnaast verhoogt de bumper ook de veiligheid voor de bestuurder en de lading van de vrachtwagen. Doordat de stuurinrichting, het remsysteem en de vering minder snel beschadigd raken in de botsing, is er een kleinere kans dat de vrachtwagen op de weg doorschiet en nog meer schade veroorzaakt of op zijn kant belandt.
Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Chalmers tekniska högskola/Robert Thomson