Auto rijdt slimmer door samenwerking
Een zelfrijdende auto wordt veiliger en maakt minder fouten als hij samenwerkt met andere zelfrijdende auto’s. Nieuw onderzoek laat zien dat het delen van camera- of radardata autonomie verbetert.
Een promovendus bij de École Polytechnique Fédérale de Lausanne ontwierp een algoritme om die data goed samen te voegen. Dat is niet eenvoudig, want de ene auto heeft een heel ander perspectief (en dus andere gegevens over een wegsituatie) dan de andere. Om ze samen te voegen, moeten beide auto’s elkaars positie heel precies kunnen bepalen. Dat doen ze aan de hand van objecten rond de weg. Is een voetganger voor de ene auto links te zien, en voor de andere rechts, dan kun je bepalen waar de auto’s zich ten opzichte van elkaar bevinden.
Vervolgens kan de sensordata van de ene auto worden doorgegeven aan de andere, maar dan wel zo dat de andere auto er iets aan heeft. Dat doet het programma door de locatiegegevens in de data zo aan te passen dat ze passen bij de relevante wagen.
Soepeler rijden
Het algoritme kan zo helpen om autonoom rijden comfortabeler en veiliger te maken. Hoewel zelfrijdende wagens nu al veiliger zijn dan auto’s met een menselijke chauffeur, onfeilbaar zijn ze niet. Abrupt remmen, te snel optrekken of plotseling uitwijken gebeurt nog steeds regelmatig. Als auto’s met elkaar kunnen praten zal dat minder vaak voorkomen, voorziet de maker van het algoritme. Hij bekeek bijvoorbeeld een scenario waarin een autonome auto een inhaalmanouvre maakt. Door te praten met de auto die hij inhaalt gaat het proces veel soepeler: de ingehaalde auto zal bijvoorbeeld niet plotseling van snelheid wisselen omdat hij ‘schrikt’ van de inhalende auto in zijn camerabeeld.
Veilig tussen mensen
Nu werkt het programma alleen nog met twee wagens, maar uiteindelijk moet dit algoritme voor meerdere auto’s tegelijk werken. Dan kan een autonoom voertuig contact maken met alle weggebruikers in de omgeving en zo op alles voorbereid zijn. Op die manier, zo hoopt de promovendus, kunnen autonome auto’s sneller de weg op. Als ze ook gegevens van niet-autonome wagens opnemen, kunnen ze zelfs veilig rijden in een situatie waar niet elke auto autonoom is.
Beeld: EPFL