In een nieuw boek pleit Silicon Valley-veteraan Reid Hoffman voor ruimte om AI vrij te ontwikkelen, zonder te veel regels.


Tussen alle krantenberichten door over hoe de opmars van AI onze banen gaat afpakken, onze politieke keuzen beïnvloedt en onze kinderen verslaafd maakt aan wezenloze filmpjes op TikTok, is het verfrissend om eens een positief boek te lezen over kunstmatige intelligentie. Dat is duidelijk wat de Amerikaanse ondernemer Reid Hoffman en mede-auteur Greg Beato beogen met het recent verschenen Superagency. What could possibly go right with our AI future.

Nuttige toepassingen van AI in software

Die ondertitel is een speelse verwijzing naar de sarcastische uitdrukking ‘What could possibly go wrong?’, doorgaans gebruikt om uit te drukken dat er alleen maar ellende te verwachten valt. Hoffman draait de uitdrukking om en neemt die vervolgens heel letterlijk. De oprichter van LinkedIn, en een zeer bekende naam in Silicon Valley, gaat onder meer in op uiteenlopende nuttige toepassingen van AI in software. Kunstmatige intelligentiealgoritmen kunnen ons niet alleen helpen productiever te zijn op kantoor (sneller mails componeren, tekst samenvatten, beeld genereren), maar beloven ook veel op wellicht nog veel ingrijpendere gebieden. Denk aan onderwijs: hoe zou het zijn als elk kind op aarde ineens toegang heeft tot een online docent die zo slim is als Leonardo da Vinci en zo inlevend als Pino van Sesamstraat?

Speuren naar tumoren op scans

En neem de zorg, waar AI radiologen nu al helpt bij het speuren naar tumoren op scans. Ook kunnen patiënten eerder worden gediagnosticeerd dankzij AI-analyse van uiteenlopende databronnen. In de medische wetenschap wordt verder veel verwacht van algoritmen die voorspellen hoe eiwitten zullen vouwen. Deze enorme moleculen zijn de werkpaarden van het menselijk lichaam, en veel ziekten hangen samen met bepaalde eiwitten die niet zo vouwen als het zou moeten. AI kan mensen, kortom, productiever, creatiever en gezonder maken, en beter in staat om ingewikkelde problemen op te lossen, betoogt Hoffman. Kunstmatige intelligentie kan ons in die optiek superagency geven; agency betekent letterlijk ‘zeggenschap’.

Supergereedschap

Hoffman vindt AI potentieel een supergereedschap, dat hij schaart in het rijtje boekdrukpers, stoommachine, auto en pc. De auteur pleit er in zijn boek dan ook voor dat bedrijven die AI ontwikkelen niet te veel moeten worden gehinderd door regels en beperkingen. Laat ze hun software ontwikkelen, uitbrengen, testen en stapsgewijs maar snel verbeteren, iteratieve ontwikkeling heet dat. Daarbij hoort Hoffman naar eigen zeggen niet tot het kamp dat de ontwikkeling van AI helemáál wil overlaten aan techbedrijven. De auteur noemt zichzelf weliswaar zeer optimistisch over AI, maar is ook behoedzaam genoeg te erkennen dat AI niet op een eenzijdige manier moet worden ontwikkeld en ingezet. Veilige en betrouwbare AI-producten krijg je echter niet door externe regelgeving, meent Hoffman, maar doordat gebruikers die ermee aan de slag gaan, gaandeweg de slechtere producten links laten liggen. Een gedurfde, ietwat naïeve stellingname.

Rechtszaken tegen AI-bedrijven

Hoffman gaat niet in op kwesties rond auteursrecht. De taalmodellen van de bekendste AI-bedrijven worden voor een deel getraind op teksten waarop auteursrecht rust. Bedrijven als OpenAI, waarin Hoffman overigens in een vroege fase investeerde, schrapen het internet af voor teksten om ermee hun taalmodellen te trainen. Daarvoor vragen ze doorgaans geen toestemming; verschillende mediabedrijven, zoals Thomson Reuters en The New York Times, hebben hierom al rechtszaken tegen AI-bedrijven aangespannen.

Te strenge regelgeving

Genoeg kritische noten te kraken, toch is Superagency een belangrijk boek. Het praat de lezer bij over de mogelijkheden van AI in allerlei toepassingen. Ook waarschuwt het voor te strenge regelgeving; misschien iets dat we ons in Europa ter harte kunnen nemen. Met te strenge regels komt AI ‘bij ons’ nooit van de grond. Helaas is het boek alleen nog in het Engels verkrijgbaar, maar weet in ieder geval dat het glashelder is geschreven.

 

Deze recensie verscheen eerder in het meinummer 2025 van De Ingenieur. Neem eens een proefabonnement!

Openingsbeeld: in kantoorberoepen helpt AI-software nu al bij het verhogen van de productiviteit van medewerkers. Foto: Depositphotos