In Helmond ligt straks het modernste kruispunt van Europa. TNO gaat daar proeven doen om met behulp van sensoren en draadloze communicatie auto’s te waarschuwen voor slecht waarneembare fietsers.


Indruk van hoe het systeem eruit gaat zien. Credit: TNO

In steden gebeuren regelmatig ongelukken doordat fietsers op hoge snelheid plotseling de hoek omkomen en auto’s, bussen of vrachtauto’s te weinig tijd hebben om te remmen. Door sensoren langs de kant van de weg te plaatsen is het mogelijk om het traject van de fietsers eerder te voorspellen. Als een fietser mogelijk gevaar gaat lopen, krijgt een nadere automobilist enkele seconden van tevoren een waarschuwing. Dat gaat via het ITS-G5-systeem, een soort wifi-netwerk voor auto’s. Dit netwerk is nu al aanwezig op enkele plekken in Europa, waaronder in Helmond.

Naast de sensoren aan de kant van de weg werkt TNO ook aan een systeem om auto’s met elkaar te laten communiceren en een systeem waarin de fiets zelf informatie doorgeeft. ‘Vooral met elektrische fietsen is dat goed mogelijk, want die hebben accu’s en houden toch al hun snelheid bij’, vertelt dr.ir. Maurice Kwakkernaat, die het onderzoek leidt. Op dit moment verzamelt TNO gegevens over verkeersgedrag en fietssnelheid, om in het voorjaar van 2015 te beginnen met tests op het kruispunt.

‘Dit gaat op grote schaal gebeuren in de toekomst’, stelt Kwakkernaat. ‘In Londen werken ze de laatste jaren veel aan fietsveiligheid. Daar past dit onderzoek perfect bij.’ Een belangrijk voordeel van het systeem is dat het relatief weinig kost. ‘Moderne auto’s zijn binnenkort standaard uitgerust met het ITS-G5-systeem. Dan zijn er alleen nog een paar sensoren nodig om een kruispunt veiliger te maken.’