Vandaag onthulde de startup Hardt, die voortkwam uit het Delfste studententeam dat de wedstrijd van hyperloop-bedenker Elon Musk won, het begin van hun testfaciliteit. In de 30 m lange buis wordt het concept van de hyperloop, een vacuumbuis waar karretjes of 'pods' bijna wrijvingloos in rijden, getest.

In het zonnige Green Village, ten zuiden van de TU Delft-campus, presenteerden Tim Houter van Hardt, minister Schultz-Van Haegen en BAM Infra-CEO Martinus Schimmel de holle buis. Het is het prille begin van de Nederlandse Hyperloop als commercieel project (lees: 'Delft Hyperloop gaat verder als bedrijf'). 3,5 maanden nadat Delft Hyperloop de wedstrijd van Musk in Californië won ligt de spierwitte buis nu op de campus van Delft (lees: 'Delft Hyperloop wint wedstrijd')

Voorlopig is het niets meer dan een 30 meter lange, holle buis, met een paar aanhechtingspunten voor een rail waar de Hyperloop-pod straks op komt te liggen. De buis is, in tegenstelling tot de opstelling bij de wedstrijd in de VS, op volledige schaal. Daarmee wordt het testen van de hyperloop waarschijnlijk accurater.

 

 

Hyperloop One

Hardt loopt met hun testinstallatie iets achter op de voornaamste concurrent, Hyperloop One. Dit Amerikaanse bedrijf presenteerde in maart hun testbuis, hoewel die vooralsnog ook nog niet klaar is voor tests (lees: 'Testbaan Hyperloop krijgt vorm'). Uiteindelijk moet hun buis 500 m lang worden.

Houter maakte tijdens de presentatie veel beloftes. In 2019 hebben ze een grotere testfaciliteit klaar, waar de snelheid en veiligheid van de hyperloop onderzocht kan worden.  Twee jaar later hoopt het team al een echte hyperloop-baan in Europa te hebben. Het liefst in Nederland, bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Rotterdam. Martinus Schimmel vertelde dat de buis naast de huidige HSL-lijn zou kunnen liggen.

 

 

Onzeker

Of het ook zo'n vaart zal lopen is nog onzeker. Mede daarom is deze korte testbaan belangrijk: die moet duidelijk maken hoe groot een pod kan zijn, hoe goed het vacuüm werkt, wat de maximumsnelheid is, enzovoorts. Dan wordt het ook pas goed mogelijk om een inschatting van de kosten te maken, hoewel Houter & co daar al een voorschot op namen: ze beloofden dat het aanleggen van een hyperloop net zo duur is als de bouw van een treinbaan.