Delft Hyperloop gaat verder als bedrijf
Het studenteam achter Delft Hyperloop, dat onlangs de SpaceX-wedstrijd won, gaat deels verder onder de naam Hardt. Dit bedrijf wil met een investering van 600.000 euro op zak de Hyperloop verder ontwikkelen in Nederland.
De investering is afkomstig van de Nationale Spoorwegen en investeringsfonds UNIQ. 'De NS hoopt hiermee te helpen met de toekomst van transport', aldus NS-president Roger van Boxtel tijdens een hyperloop-presentatie op het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag.
Het ministerie had daar een officiële ontvangst georganiseerd voor het Delftse studententeam dat met zijn ontwerp van de Hyperloop de SpaceW-wedstrijd had gewonnen (lees: 'Delft hyperloop wint wedstrijd')
Vier van de leden van het Delftse studententeam achter de Hyperloop kondigden bij een 'homecoming' van het team aan dat ze verdergaan als bedrijf. Daarnaast zal jaarlijks een nieuw studententeam namens de TU Delft deelnemen aan studentenwedstrijden rond de Hyperloop, zoals dat ook gaat bij de World Solar Challenge met auto's die alleen op zonne-energie rijden.
Nieuw ontwerp
De zes ton aan investering is bedoeld om Hardt op weg te helpen. Zij zullen vrijwel alles opnieuw moeten ontwerpen en uitdenken omdat het model tijdens de wedstrijd nog niet optimaal presteerde. Zo was de maximum snelheid 93 km/h, terwijl 1200 km/h de bedoeling is. De opgedane expertise tijdens het studentenproject wordt nu gebruikt om een volledige nieuwe pod te ontwikkelen, het buisvormige vervoermiddel in de vacuümbuis van een Hyperloop. Het model waarmee het studententeam de SpaceX-challenge won was een schaalmodel.
Ook het ministerie wil betrokken blijven bij de ontwikkeling. Minister Kamp prees de studenten als visitiekaartje voor alle innovatieprojecten op universiteiten, terwijl teamleider (en CEO van Hardt) Tim Houter zijn prestatie semi-ironisch vergeleek met de Nederlandse schaatsmedailles en de Deltawerken: Hollands Trots.
Concurrentie
Het bedrag van zes ton is overigens lang niet genoeg om een werkende Hyperloop te bouwen. Zelfs een vacuum-buis voor testdoeleinden wordt met dat bedrag geen werkelijkheid. Het is voor Hardt dus zaak de komende tijd alles te ontwerpen, prototypes te bouwen en ondertussen extra investeringen te vinden voor een volgende stap. Er is mogelijk haast bij: de Hyperloop is op dit moment populair en er zijn veel kapers op de kust. Elk land wil wel hét Hyperloop-land worden. In Frankrijk, bij Toulouse, opent binnenkort een testcentrum, mede mogelijk gemaakt door het commerciële Hyperloop One. Dat bedrijf timmert ook in de VS al flink aan de weg.
Een Hyperloop alleen in Nederland is hoogstwaarschijnlijk niet efficiënt; pas vanaf langere afstanden (500 - 1000 km) is de hoge snelheid van het transport bruikbaar. Daarom zal het project hoe dan ook internationaal worden. Eerdere haalbaarheidsstudies kwamen al met ideeën voor Hyperloopbanen die in Nederland beginnen en naar Lissabon, Madrid en Parijs lopen. (lees: 'Hyperloop in Nederland?')