Deze week presenteert het bedrijf Turnaround Terminal een nieuw concept voor de afhandeling van vliegtuigen op een luchthaven. In plaats van de gebruikelijke pier met langszij de vliegtuigen, is de turnaround terminal een ronddraaiend dockingstation waarmee het vliegtuig langs verschillende zones komt.

De presentatie gebeurt op de Airport Exchange in Muscat, Oman, de toonaangevende bijeenkomst van luchthavenbedrijven. Het turnaround terminal-concept heeft minder oppervlak nodig, bespaart op gebouwen en zorgt voor een efficiëntere afhandeling, aldus de initiatiefnemers.

Het ontwerp van de turnaround terminal is afkomstig van architect Thomas Rau, die het ontwikkelde voor Turnaround Terminal, waarin verder participeren: vliegveldontwerper NACO, bouwbedrijf VolkerWessels, installatiebedrijf Imtech en de luchthaven Schiphol. Oud-Schipholdirecteur Ad Rutten is CEO van Turnaround Terminal. 
 

De ronde schijf met de dockingstations.


Centraal element in het nieuwe concept is een rond gebouw, waar dockingstations en een schijf omheen draaien. Vanaf de landingsbaan komt het vliegtuig op de schijf aan bij zijn dockingstation, om vervolgens stapsgewijs langs de verschillende zones van het ronde gebouw te draaien. In de eerste zone gaan passagiers en bagage van boord, in een volgende zone wordt het toestel schoongemaakt en van brandstof voorzien, en in de daarop volgende zone gaan passagiers en bagage aan boord.
 


Ten opzichte van de bestaande lineaire afhandeling van vliegtuigen zijn er volgens Rau, bekend van zijn circulaire architectuur (lees: 'Nieuw kantorencomplex met 80% hergebruik'), tal van voordelen:

► De infrastructuur wordt veel beter benut, er zijn veel minder lange pieren met gates nodig;
 


► omdat er minder gates zijn is er ook minder personeel en apparatuur daarvoor nodig;
 


► er is veel minder beslag op het grondoppervlak van een luchthaven;

► er is geen grondverkeer van tank- en bagagewagens en dergelijke meer nodig;

► de afhandeling gaat sneller;

► passagiers hoeven minder ver te lopen.
 


Het ronddraaiende concept heeft als consequentie dat het alleen kan functioneren bij verregaande automatisering van de afhandeling. De turnaround terminal is letterlijk een logistieke machine, het gedockte vliegtuig beweegt in een vast tempo van de ene naar de volgende zone. In die tijd moeten alle noodzakelijke handelingen zijn volbracht, de doorstroming mag niet stagneren. Dat alles stelt hoge eisen aan de logistieke organisatie van de luchthaven. Op bijvoorbeeld passagiers die te laat komen kan niet meer worden gewacht. Vertraging van een aankomende vlucht betekent net als nu dat de afhandeling van dat toestel in de tijd wordt opgeschoven.

Turnaround Terminals ziet kansen voor zijn concept bij de snel groeiende luchthavens in het Midden-Oosten of in Zuid-Oost-Azië. ‘Lelystad zou ook nog kunnen’, aldus Rau.

De ronddraaiende terminal zou goed passen bij de cirkelvorminge startbaan (lees: 'Cirkelvormige startbaan, het vergeten ideaal'). 'Laten we eerst maar beginnen met de terminal.'