Niet iedere fietshelm levert evenveel bescherming tegen hoofdletsel bij een ongeluk. Een nieuwe innovatieve helm die bij impact uit elkaar springt, zou een stuk meer veiligheid bieden.

Bij een fietsongeluk komt een fietser zelden recht op de grond terecht. Vaak is er een schuine impact op het hoofd, bijvoorbeeld doordat iemand met zijn hoofd op een stoeprand slaat. Dan stuitert de fietshelm weg en maakt het hoofd een draaibeweging. Doordat de hersenen een milliseconde trager bewegen dan de rest van het hoofd kunnen zenuwen en bloedvaten scheuren, wat kan leiden tot ernstig hersenletsel.

Mechanisme

Bij het innovatieve release layer-system (RLS) van de Engelse startup RLS is de fietshelm bedekt met vijf panelen die op rijen van honderden kogellagertjes liggen. Raakt de fietshelm schuin een stoeprand, dan bewegen de panelen mee door over de kogellagertjes te rollen tot ze losschieten van de helm. Deze zijdelingse beweging van de buitenste panelen reduceert sterk de draaibeweging van het hoofd, wat de kans op ernstig letsel vermindert.

Veiligheid

Volgens onafhankelijk onderzoek van de Université de Strasbourg is het risico op een hersenschudding met de nieuwe helm ruim vier keer lager dan bij een gewone fietshelm. Het risico is ook nog ruim 2,5 keer kleiner dan bij helmen die zijn voorzien van het multi-directional impact protection-system (MIPS). Dit bestaat uit een binnenlaag die los zit van de helm zodat het hoofd iets kan meedraaien bij impact om de kans op hersenbeschadiging te verkleinen.

Canyon, fabrikant van fietsen en accessoires, gaat RLS als eerste toepassen in de Deflectr RLS-helm, die binnenkort op de markt komt voor liefst 159 euro.

 

Foto: RLS