Kamer wil testtraject Hyperloop
De Tweede Kamer heeft zich in een motie uitgesproken voor de totstandkoming van een hyperloop testbaan, bijvoorbeeld in de Flevopolder. De regering moet nu met private partijen gaan overleggen om de financiering rond te krijgen.
De motie van D66-parlementariër Rob Jetten spreekt de wens uit dat Nederland zijn voorsprong bij de ontwikkeling van de hyperloop verder uitbouwt. Daar is een langere testbaan voor nodig dan de 30 m die nu in Delft staat. De nieuwe testlocatie zou minstens 3 tot 5 km moeten zijn, zodat de cabines ook op hoge snelheid kunnen worden getest.
De hyperloop is een buis waarin een cabine voortbeweegt op een magnetische aandrijving. In de buis heerst vacuüm, zodat de cabine geen last heeft van luchtweerstand en hoge snelheden in de orde van 1000 km/h kan halen.
Transport in een buis
Het idee van transport in een vacuümbuis is nieuw leven ingeblazen door multi-ondernemer Elon Musk. Er volgde een competitie die begin dit jaar werd gewonnen door het Delftse Hyperloopteam (lees ‘Delft Hyperloop wint wedstrijd’). Een paar leden van het Delftse team gingen vervolgens verder als start-up Hardt Hyperloop (lees: ‘Delft Hyperloop gaat verder als bedrijf’) dat samen met BAM het eerste testtraject ontwikkelde op de campus van de TU Delft (lees: ‘Testbuis voor hyperloop bij Delft’). Deze 30 m lange testfaciliteit is geschikt voor bepaald onderzoek aan de passagierscabine, maar veel te kort voor snelheidsproeven.
Het beoogde langere testtraject van 3 tot 5 km biedt niet alleen de mogelijkheid om bochten, wissels en drukcabines voor passagiers te testen, maar ook om de procedures rond de veiligheid en het runnen van de buis te testen. Afgelopen maand pleitten bedrijven als Fokker, Movares, BAM, VDL en de NS voor het aanleggen van zo’n volwaardig testtraject. Volgens een haalbaarheidsonderzoek van TNO zou zo’n testtraject het beste in Flevoland passen. Volgens TNO gaat een testbaan van 5 km lang ongeveer 120 miljoen euro kosten.
De Tweede Kamer heeft zich nu achter dit pleidooi gesteld en roept de regering op om samen met private partijen en de start-up Hardt Hyperloop de mogelijkheden van de financiering en de bouw van zo’n langer testtraject te onderzoeken.
Inmiddels is er weer een nieuw studententeam aangetreden in Delft, bestaande uit 36 studenten van uiteenlopende studierichtingen. De focus ligt dit jaar op het flink verhogen van de snelheid, laat Maaike Hakker van Delft Hyperloop weten. 'We zitten met veel mensen op het sneller maken van de motor. Een ander deel van het team werkt aan wat je nodig hebt als je een hyperloop in de praktijk gaat aanleggen. Hoe moeten stations eruitzien; hoeveel mensen kunnen er in een wagentje.' In februari presenteert het team zijn ontwerp.