
Bij deze auto kun je eenvoudig zelf onderdelen vervangen
Studententeam TU/ecomotive heeft gisteren de ARIA gepresenteerd, een hippe blauwe stadsauto waarbij de automobilist zelf simpel onderdelen kan vervangen.
ARIA is het resultaat van een jaar lang hard werken door een team van zo’n 25 studenten van de TU Eindhoven, hogeschool Fontys en mbo Summa. Samen ontwikkelden, ontwierpen en bouwden zij de ARIA (Anyone Repairs It Anywhere), een 650 kilogram zware elektrische auto. Gistermiddag presenteerde het team de auto in het Evoluon in Eindhoven voor een publiek van vrienden, familie én medewerkers van bedrijven waarmee team TU/ecomotive heeft samengewerkt. ‘Onze sponsors bieden ons financiële ondersteuning, maar heel belangrijk is ook de technische ondersteuning’, zegt Sarp Gürel, marketingmanager van het team. ‘We mogen gebruikmaken van hun machines. Dat is fijn, want we hebben zelf lang niet alles in huis om een auto te bouwen.’
Producten beter repareerbaar
De ARIA is een compacte elektrische auto, waarbij veel belangrijke onderdelen eenvoudig los te maken en te vervangen zijn. Er zit zelfs een speciale gereedschapskist in de wagen met alle hulpstukken die voor reparaties nodig zijn. ‘Iedereen moet het kunnen’, zeggen de studenten. Met de ARIA wil team TU/ecomotive aansluiten bij de ‘right to repair’-beweging, die zegt dat producten beter repareerbaar moeten worden gemaakt. De beweging is een reactie op het feit dat consumentenproducten, van smartphones tot auto’s, volledig ontoegankelijk en dichtgelijmd zijn.

Fairphone
Al pratende met de teamleden van TU/ecomotive, dringt de vergelijking met de Fairphone zich op. Dat is een mobiele telefoon van Nederlands ontwerp, waarbij de gebruiker zelf onderdelen zoals batterij, scherm, geheugen of camera kan vervangen. De aanleiding daarvoor kan zijn dat er een onderdeel stuk is (barst in het beschermende glas van het display) of dat er een beter vervangend onderdeel beschikbaar is gekomen.
Inderdaad blijkt Fairphone een inspiratie te zijn geweest voor het studententeam, vertelt Sarp op het podium van het Eindhovense Evoluon bij de onthulling op dinsdagmiddag 25 november. ‘Maar er zijn meer bedrijven die al goed bezig zijn met de repareerbaarheid van producten. Neem ook IKEA, dat er een punt van maakt dat je gemakkelijke vervangende onderdelen kunt krijgen.’
Tiende generatie
Team TU/ecomotive is een studententeam uit Eindhoven, waarvan inmiddels alweer de tiende generatie studenten een eigen product heeft afgeleverd. Uit eerdere jaren kwam onder meer een auto die volledig uit gerecyclede materialen bestaat en een auto die CO2 uit de lucht opzuigt tijdens het rijden (trouwens ook een eerste versie van een modulaire auto).
Renault 5
Een uur voor de officiële presentatie, en vlak voordat er een zwart doek overheen wordt gedrapeerd voor de latere onthulling, maken de studenten een rondje met De Ingenieur rond de auto. Die oogt als een moderne Renault 5. Opzet? Sarp schiet in de lach. ‘Dat horen we vaker. Maar nee, dit is echt ons eigen ontwerp. Middenin het jaar waarin wij bezig waren, kwam de elektrische Renault 5 op de markt. Dat was een beetje ongelukkig.’
Toekomstbestendig
Aan de hand van een paar onderdelen demonstreren de studenten de repareerbaarheid van de wagen. Zo zit onderin het chassis aan de beide zijkanten een zwarte plaat. Die lijkt enkel een design feature, maar er zit meer achter. Een van de studenten haalt de plaat weg. Drie brede sleuven worden zichtbaar, waar een soort cassettes in zitten. Het zijn de accupakketten, die er eenvoudig uit en in te schuiven zijn. ‘Is er iets kapot aan de batterij, dan maakt dit reparatie eenvoudig’, zegt Alp Gürel, de tweelingbroer van Sarp. ‘Maar dit maakt de wagen ook toekomstbestendig, want over een paar jaar zullen er batterijpakketten zijn met hogere energiedichtheid.’
Vernuftig kliksysteem
Het tweede dat direct opvalt, zijn de platen waaruit de carrosserie is opgebouwd. Die zitten allemaal met een vernuftig kliksysteem op het chassis. Als er dan in één van de platen een deukje zit, of een serieuze kras, dan kan de plaat simpel worden vervangen door het systeem op enkele punten los te klikken. Bij de meeste bestaande auto’s zitten deze carrosseriedelen vastgelijmd, of zijn ze op een ontoegankelijke manier vastgeschroefd.

Diagnose
Niet direct zichtbaar aan de auto, maar zeker niet minder belangrijk is een nieuw ontwikkeld systeem voor de on-board diagnostics. Auto-eigenaren zullen de situatie herkennen: er licht een waarschuwingslampje op het dashboard op, maar het is niet duidelijk wat er aan schort. Pas in de garage, wanneer de auto met een kabeltje aan een laptop vastzit, kan de fout worden uitgelezen. Met de app Autodog van TU/ecomotive kan de consument zelf meteen zien wat er mis is. Geeft de auto een foutmelding, dan sluit de gebruiker zijn telefoon aan. In de app is dan een diagnose te zien, zoals: ‘Het gaspedaal is defect. Pak gereedschap nummer X en verricht handeling Y.’ De gebruiker krijgt daarbij stap voor stap te zien hoe de reparatie moet.
‘Geef eigenaren de controle terug over hun auto’
De studenten hebben niet als doel om de ARIA echt op de weg te laten rijden. Met hun eenvoudig repareerbare auto willen ze de auto-industrie laten zien wat er mogelijk is. ‘We willen inspireren. Zou dit een volgende stap kunnen zijn, dat mensen hun elektrische auto zelf kunnen repareren? Dat zou tijd en geld kunnen schelen. En het geeft eigenaren de controle terug over hun auto. Momenteel kan zelfs een handige hobbyist niets met een elektrische auto. Wij veranderen dat’, besluit Alp.
Lees meer details bij de TU/e.
Openingsbeeld: Render van de ARIA. Illustratie: TU/ecomotive







