Zuinige scheepsbouwer
Zijn liefde voor grensverleggende schepen erfde ir. Edward Heerema van zijn vader. Inmiddels heeft de CEO van Allseas voor de offshore-industrie het grootste en meest geavanceerde schip ter wereld gebouwd. Geen wonder dus dat hij vandaag als eerste ingenieur in Nederland de prestigieuze titel Fellow Chartered Engineer krijgt.
tekst Desiree Hoving illustratie Marcel Groenen
'Zijn doel is niet om groot te zijn. Hij doet wat de markt nodig heeft en dat is niet per se groot’, zegt Poulien Wolfswinkel, de vrouw van ir. Edward Heerema. Toch legt de CEO van Allseas inmiddels de laatste hand aan de Pioneering Spirit, met een lengte van 382 m en een breedte van 124 m, en qua oppervlakte vergelijkbaar met acht voetbalvelden, het grootste schip ter wereld.
Een jaar geleden werd de Pioneering Spirit gedoopt en komende zomer zal het schip voor de eerste keer gaan varen om een boorplatform op zee, dat niet meer in functie is, in zijn geheel op te pakken en weg te halen. Het concept voor zo’n megahefschip ontstond zo’n dertig jaar geleden, ongeveer toen Heerema het bedrijf Allseas in 1985 oprichtte.
'Iedereen moest er aanvankelijk om lachen’, herinnert prof.dr.ir. René Huijsmans van de TU Delft zich. ‘Maar ik bewonderde Edward vanwege zijn creativiteit en zijn ideeën. Zijn concept om boorplatforms te verwijderen bestond nog nergens ter wereld, maar hij geloofde erin. Hij bleek een ver vooruitziende blik te hebben. Hij vaart zijn eigen koers. Dat is hem door zijn vader met de paplepel ingegoten.’
Veeleisend
Vanaf zijn afstuderen werkte Heerema nauw samen met zijn vader in het Heerema-concern. Hij deed onderzoek naar het offshore heien van palen en schopte het tot hoofd van de R&D-afdeling. Toen zijn vader in 1981 overleed, nam hij als tweede van vijf zoons het concern over. ‘Zijn vader heeft hem enorm gevormd en gemaakt tot de ingenieur die hij vandaag is’, stelt Wolfswinkel. ‘Hij was enorm veeleisend. Edward heeft daar een harde, maar buitengewoon goede leerschool gehad. Je moet nooit iets doen wat een ander kan, zei zijn vader altijd. Dat is Edwards credo ook. Als je werkelijk ingenieur bent, dan wil je vernieuwen. Dat is zijn drijfveer. Hij blijft gefascineerd door wat nog niet kan.’
Hij blijft gefascineerd door wat hij nog niet kan
Heerema krijgt vandaag, op 12 april, als eerste in Nederland de prestigieuze en hoogst haalbare titel voor ingenieurs: Fellow Chartered Engineer.
‘Ik vind Edward echt een diehard combinatie van ondernemer en ingenieur’, zegt ir.ing. André Steenhuis, vicepresident Innovations bij Allseas. ‘Hij wil continu met techniek iets beter maken en zit bovenop nieuwe ontwikkelingen. Dat doet hij 17 uur per dag, 7 dagen per week. Zijn gedrevenheid is echt geweldig.’
Datzelfde verlangt de CEO ook van zijn werknemers. ‘We zijn bezig met de laatste loodjes van de Pioneering Spirit, maar intussen belegt Edward elke twee weken een vergadering voor de opvolger, de Amazing Grace, die in 2021 nog grote boorplatforms weg moet kunnen halen. Edward wil graag de voortgang en nieuwe ideeën bespreken. Als hij zelf een nieuw idee heeft, dan komt hij met een grote verzaagde tuintafel aanzetten, of een Meccano-modelletje van een kraan. Maar eerlijk gezegd is het wel vrij druk om met twee grote projecten tegelijkertijd bezig te zijn. ‘Die jongens kunnen toch wel een beetje overwerken’, zegt Edward dan doodleuk.’
Schemerlamp
Allseas doet dan ook al het ingenieurswerk in eigen huis en besteedt niets uit aan ingenieursbureaus. ‘Hij kijkt goed naar de functionaliteit en houdt die helemaal in eigen beheer’, vertelt Huijsmans van de TU Delft. ‘Daarom heeft Allseas een vrij grote ingenieursstaf die aan ontwikkeling doet. Dat is ook het DNA van het bedrijf, denk ik. Honderden van mijn studenten hebben er al stage gelopen of zijn er afgestudeerd.’
Inmiddels telt het bedrijf een slordige drieduizend werknemers, met vestigingen in Zwitserland, Australië, Nederland, België, India, Portugal en de Verenigde Staten. ‘Ik had nooit gedacht dat we zo ver zouden komen’, zegt Wolfswinkel.
Ingenieurswerk zit in het DNA van het bedrijf
Opmerkelijk is dat alle winst die Allseas maakt, weer terugvloeit in het bedrijf, waarvan Heerema de enige aandeelhouder is. ‘Hij heeft dat altijd gedaan. Edward ziet geld als middel, omdat er altijd weer nieuwe dingen zijn die hij wil realiseren. Bovendien heeft hij zelf weinig nodig. We hebben zeven kinderen – hij had er al vijf en wij kregen er nog twee – en ik vroeg hem eens: moeten we niet wat geld uit het bedrijf halen om ze allemaal te laten studeren? Hij heeft toen bijna een week niets tegen me gezegd. Van mij heeft hij een keer een mooi horloge gehad, maar zelf zou hij zoiets nooit kopen. Ook rijdt hij al dertig jaar in tweedehands auto’s. Hij geeft niet om luxe.’
Dat kan Steenhuis beamen: ‘Hij is heel zuinig. Zo heeft hij een verlengsnoer voor zijn laptop gemaakt van het snoer van de schemerlamp van zijn moeder. Dat is typerend voor hem.’
Naam Edward Heerema | Leeftijd 68 | Titel ir. | Opleiding Civiele Techniek, TU Delft | Functie CEO Allseas
De rubriek Kopstuk presenteert een portret van een ingenieur die bijzondere prestaties op zijn of haar naam heeft staan.