De Manta moet een zeilboot en afvalverwerkingsfabriek in één worden. Doel is om er vijf- tot tienduizend ton plastic per jaar mee op te ruimen.

Toen zijn zeilboot tijdens een trans-Atlantische competitie in 2015 ernstig werd beschadigd door het zoveelste drijvende object, was de maat vol voor de Frans-Zwitserse zeiler Yvan Bourgnon. Het jaar daarop richtte Bourgnon de SeaCleaners op, een technisch consortium van vijf onderzoekslaboratoria en twintig bedrijven, die begin dit jaar het ontwerp voor het zeilschip de Manta lanceerde.


Filter

Net als zijn naamgenoot, de reuzenrog die zich voedt door het filteren van zeewater, haalt de Manta al het drijvend materiaal groter dan een centimeter uit het water. Verder bevat het schip twee verzamelboten die ook in smalle en ondiepe wateren drijvend afval kunnen verzamelen.

Via transportbanden komt het afval het schip in, waar de bemanning het handmatig scheidt. Metaal, glas en aluminium wordt aan land gerecycled, organisch materiaal gaat terug de zee in. Plastic snippers zet de Manta om in energie. Daarvoor is een omzettingssysteem aanwezig dat drie ton afval per uur kan verwerken.
 


Lopende band

Via de lopende band gaat het versnipperd plastic naar de reactor waar door verhitting (pyrolyse) synthetisch gas ontstaat. Dit syngas drijft een turbine aan die energie opwekt voor alle systemen van de Manta: de fabriek, de cockpit, de batterijen en de aandrijving.

Daarnaast drijven twee windturbines, hydrogeneratoren, 500 vierkante meter zonnepanelen en 1500 vierkante meter zeilen het schip aan. Hierdoor opereert de boot voor 75 procent zelfstandig.


Bewustwording en kennis

Het doel van de Manta is om vijf- tot tienduizend ton plastic per jaar op te ruimen. Daarnaast willen de SeaCleaners met de boot bewustwording en kennis over plasticvervuiling verspreiden. In 2022 begint de bouw van de Manta die een paar jaar later zijn eerste tocht in Zuidoost-Azië zal varen.


Tekst: Sija van den Beukel
Illustratie: Synthes3d for the Seacleaners