Binnenkort zullen alle vliegtuigen hun status rapporteren aan een satelliet. Op het moment dat ze niet in het zicht zijn van een radar op de grond, zal de informatie via satellieten van het Inmarsat-netwerk bij een verkeerstoren komen. Het moet voorkomen dat er opnieuw een vliegtuig zoekraakt, zoals dat bij de MH-370 gebeurde.

In maart 2014 verdween dat vliegtuig plotseling van de radar. Ondanks uitgebreide zoekpogingen is de locatie van het vliegtuig nog steeds onbekend. Mede door dit tragische voorval besloot de luchtvaartwereld hun volgsysteem onder de loep te nemen. In februari van dit jaar begon een proef met het Inmarsat-systeem. Airservices Australia, een Australische luchtvaartmaatschappij, werkte mee aan de proef. Doel was om elke 15 minuten een update te krijgen van het vliegtuig. Dat is de nieuwe eis van de VN, die daarmee hoopt dat sneller duidelijk wordt of een vliegtuig in nood is.

De satellietverbinding bestaat uit het zogenoemde ADS-C-systeem, dat positie, hoogte, snelheid en vliegrichting doorgeeft. Het voordeel van dit systeem is dat een groot deel van de vliegtuigen het al aan boord heeft; zo'n 90 procent is ermee uitgerust. Tot nu toe wilden echter weinig luchtvaartmaatschappijen betalen om de verbinding met een satelliet van Inmarsat te maken. Met de eis van de VN, om elke 15 minuten een update te sturen, wordt het echter noodzakelijk om via satelliet te communiceren.

De proef met Airservices Australia verliep succesvol; elke 14 minuten kwam er een update, zonder de werking van andere vliegtuigsystemen te beïnvloeden. Daarmee ligt de weg open om het systeem voor meer maatschappijen toe te passen. De hoop van de VN en de wereldwijde luchtvaartvereniging is dat het mysterieuze verdwijningen als die van de MH-370 zal voorkomen.

Lead image credit: Laurent ERRARA