Terwijl elektrische fietsen en fatbikes in Nederland een record aan slachtoffers opleveren, presenteerde BMW op de Duitse autosalon IAA Mobility 2025 een veiliger alternatief. Het conceptvoertuig BMW Motorrad Vision CE maakt de helmplicht zelfs overbodig.

Vijfentwintig jaar na de introductie van de BMW C1, een scooter met rolkooi die maar twee jaar leverbaar was, presenteert BMW nu opnieuw een tweewieler met deze veiligheidsfeature. 

Veiligheid

De bestuurder van de Vision CE zit middenin de rolkooi, uitgerust met dikke dubbele buizen die van voor naar achter lopen. Een vierpuntsveiligheidsgordel houdt de bestuurder strak in de stoel waardoor de noodzaak voor een helm en beschermende kleding zou komen te vervallen.

Zelfbalancerende technologie

BMW voorziet voor de elektrisch aangedreven Vision CE ook een zelfbalancerend systeem, vermoedelijk gebruikmakend van gyroscooptechnologie, die het voertuig bij stilstand en rijdend overeind houdt. Dit maakt opstappen en rijden niet alleen makkelijker, maar zou ook kunnen helpen om het voertuig bij lichte aanrijdingen in balans te houden. Concurrenten als Honda als Yamaha presenteerden eerder ook al concepten voor zelfbalancerende tweewielers, maar vooralsnog is er geen enkele in productie.

BMW doet vooralsnog geen uitspraken over de verdere specificaties en of de Vision CE werkelijk in productie zal gaan. De Vision CE is door de Duitse fabrikant in ieder geval voorzien als veiliger voertuig voor drukke stadscentra. 

 

Foto: BMW Motorrad