Systeem maakt fietsenstalling onzichtbaar
Kerkhoven van staal noemt Milou Bergs ze: de pleinen die zijn overwoekerd door lege fietsenstallingen. Ze maakte er voor haar afstuderen een treurig stemmende fotoserie over. ‘Zo troosteloos en niet nuttig. Bij elk nieuw kiekje dacht ik: hoe krijg je die dingen onder de grond?’
Dat lijkt haar nu na vallen en opstaan te zijn gelukt. De Eindhovense ontwerper wil fietsen vastzetten met een in de vloer verzonken wip. Door de fiets eroverheen te rijden, zinkt het voorwiel naar beneden en komt er een beugel voor het achterwiel omhoog. ‘Zo wordt zowel het voor- als het achterwiel stabiel vastgezet. Het geheel draait bij het verwijderen van de fiets automatisch terug doordat de beugel zwaarder is dan de staaf’, aldus Bergs, die onlangs aan de Design Academy afstudeerde op onder meer het verzonken fietsenrek.
Verzonken beugel
Bergs heeft lang op de zogeheten Align zitten puzzelen. De wip is bij het kantelpunt opgehangen in een betonnen bak en bestaat uit twee verschillende armen: een staaf die naar beneden kan kantelen en een U-vormige beugel die is verzonken in het beton en dus alleen naar boven kan draaien.
De grootste uitdaging was het bepalen van de positie van het kantelpunt, verklaart ze. ‘Het kantelen moet niet te snel en niet te langzaam gebeuren. Hoewel ik geen ingenieur ben, heb ik dat allemaal zitten berekenen.’
Pilot in Groningen
Align is nog niet perfect, maar voor Bergs zelf zit het rekenwerk erop. Sinds ze haar ontwerp presenteerde tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven in oktober 2017, willen diverse ingenieursbureaus haar dat uit handen nemen.
Een van deze bureaus gaat de wip binnenkort volledig doorrekenen. ‘Daarnaast moet een mechanische vergrendeling de beugel vastzetten. Hij mag alleen ontgrendelen als er een voorwiel overheen rijdt. Dit voorkomt dat simpelweg drukken op de staaf zorgt voor kantelen.’
Verder strijden producenten en gemeenten om haar aandacht. ‘Groningen was er het snelste bij; de gemeente belde mij vlak na mijn presentatie’, vertelt Bergs. Waarschijnlijk komt daar de eerste pilot met tien tot twintig ‘wipstallingen’.
Tekst: Jeroen Akkermans, beeld: Thomas de Bruijne/Milou Bergs