Robots krijgen niet altijd een vriendelijke behandeling van kinderen. In sommige gevallen komt hier zelfs fysiek geweld bij kijken, dat de robots beschadigt of hun functie belemmert. Zuid-Koreaanse onderzoekers ontwikkelden daarom Shelly, een robotschildpad die kinderen leert om aardig te zijn voor robots.

Shelly is een grote robotschildpad waar zo’n zes kleine kinderen tegelijkertijd mee kunnen spelen. Haar harde schild heeft ingebouwde LED-lampen, die reageren op aanraking. Ze trekt haar kop en poten terug in haar schild wanneer ze schrikt, net als een echte schildpad. Aan de onderkant van haar buik zitten wielen, zodat ze rond kan rijden.


Oplichten

Wanneer kinderen Shelly aaien, licht haar schild op. Afhankelijk van waar ze aangeraakt wordt, levert dit een afwisselend lichtpatroon, waardoor kinderen gestimuleerd worden om met haar te spelen. Als de robot heel blij is, licht haar hele schild op en wiebelt ze met haar hoofd en poten.
 

Kinderen spelen met Shelly. Bron: Naver Labs.


Klap

Als Shelly een klap krijgt, trekt ze zich terug in haar schild en reageert ze veertien seconden lang niet op haar omgeving. De tijdsduur van deze ‘stille’ periode bleek cruciaal te zijn: zeven seconden stimuleerde juist gewelddadig gedrag, terwijl 28 seconden te lang was – de kinderen raakten verveeld en liepen weg.

Om onderscheid te maken tussen een aai en een klap, bevat Shelly’s schild verschillende sensoren voor aanraking, druk en trillingen. Met de data die deze sensoren leveren, herkent de robot een aantal aanrakingspatronen. Vervolgens bepaalt een neuraal netwerk of een patroon ‘aardig’ is, en reageert Shelly hierop.

Kinderen vinden het soms moeilijk om voorzichtig om te gaan met robots. Wanneer een robot een klap krijgt van een kind of op een andere manier wordt lastiggevallen, veroorzaakt dit beschadiging of belemmert het zijn functie. Overigens geldt dit niet alleen voor kinderen: zo was de liftende robot Hitchbot een aantal jaar geleden het onschuldige slachtoffer van onthoofding door volwassenen tijdens zijn reis door Amerika.


Aaien

De liftende robot Hitchbot. Credits: Michael Barker.

Het terugtrekken in het schild na een klap bleek heel effectief: tijdens het spelen leerden kinderen inderdaad om Shelly niet te slaan, maar om haar te aaien. Daarnaast had het groepsgedrag van kinderen een positief effect. ‘Wanneer Shelly met haar interactie stopte door het gewelddadige gedrag van een kind, klaagden de andere kinderen, die verder wilden spelen’, zegt Jason Choi, één van de ontwerpers van Shelly, in een interview met IEEE Spectrum. ‘Uiteindelijk verminderden de kinderen elkaars gewelddadige gedrag.’

Het is natuurlijk nog de vraag of Shelly er daadwerkelijk voor zorgt dat kinderen robots in het algemeen goed behandelen. ‘Misschien kunnen experimenten met andere robots bepalen wat kinderen van Shelly leren’, zegt Choi. ‘Hoe dan ook, aangezien de kinderen Shelly als robot zagen, denken wij dat ze ook leren dat het verkeerd is om robots te mishandelen.’

Shelly is ontwikkeld door onderzoekers van Naver Labs, Korea Advanced Institute of Science and Technology en Seoul National University. Zij presenteerden hun robot afgelopen week tijdens de ACM/IEEE International Conference on Human Robot Interaction in Chicago.
 

Gedragsregels

Het is dus belangrijk dat mensen aardig zijn voor robots. Aan de andere kant moeten robots mensen ook goed behandelen (lees: ‘De sociale robot komt eraan’). Gedragsregels voor beide partijen zijn nodig voor een harmonieuze samenwerking tussen mens en robot in de toekomst (lees: ‘We moeten algoritmes niet vrezen, maar opvoeden’). 

Openingsfoto: Naver Labs.