Raketvliegtuig Dawn gaat door geluidsbarrière
Het ruimtevliegtuig van Dawn Aerospace is door de geluidsbarrière gegaan. Een belangrijke mijlpaal voor het deels Nederlandse bedrijf, dat op lange termijn satellieten naar de ruimte hoopt te brengen met een herbruikbaar toestel.
Bij testvluchten een week geleden in Nieuw-Zeeland bereikte de Mk-II Aurora een snelheid van Mach 1,1. Het toestel bereikte een hoogte van 82.500 voet (25 kilometer), maakte Dawn Aerospace dinsdag bekend. Dit is de eerste keer dat een burgerluchtvaartuig supersonisch vliegt sinds de Concorde, zegt het bedrijf.
Het onbemande vliegtuig wordt van afstand bestuurd door een piloot op de grond. De testvlucht was onderdeel van een grotere testcampagne, waarbij de mogelijkheden van het vliegtuig worden verkend.
Commerciële vluchten
Het doel is om op termijn een grotere versie van het vliegtuig te bouwen, waarmee commerciële vluchten worden uitgevoerd. Dawn Aerospace, waarvan de oprichters allemaal in Delft hebben gestudeerd, wil met dit door raketmotoren aangedreven toestel de ruimte kunnen bereiken, om daar bijvoorbeeld aardobservaties te doen of kleine satellieten af te leveren.
Het bijzondere is dat het ruimtevliegtuig ‘gewoon’ kan opstijgen van en landen op vliegvelden. Dat voorkomt dat er een groot gebied moet worden vrijgehouden voor de lancering. Een vliegtuig is, anders dan de meeste raketten, steeds opnieuw te gebruiken. Dawn Aerospace streeft ernaar dat zijn uiteindelijke vliegtuig twee keer per dag de ruimte in kan.
Voor nu is het bedrijf trots dat het geschiedenis heeft geschreven. Naar eigen zeggen heeft het ook een record gebroken van ‘het snelste vliegtuig dat vanaf de grond naar twintigduizend voet (twintig kilometer) stijgt.’ Daar deed het vliegtuigje slechts 118,6 seconden over, nog geen twee minuten. ‘Dit breekt het eerdere record, gevestigd door een aangepaste F-15 “Streak Eagle” in de jaren zeventig, met vier seconden’, meldt het persbericht.
Raketmotoren
Deze prestaties laten zien wat er allemaal mogelijk is met een door raketmotoren aangedreven vliegtuig, zegt ceo Stefan Powell in het persbericht. ‘Met de 57e vliegtest hebben we het laatste grote technische horde in ons Aurora-programma genomen: voertuigdynamica in het transone regime.’ Transoon wil zeggen dat de lucht op verschillende plekken rond het vliegtuig zowel sneller als langzamer dan de geluidssnelheid kan stromen.
‘We hebben nu bewezen dat we met de Aurora het vliegtuig met de hoogste klimsnelheid ooit hebben gebouwd. Dit maakt de weg vrij voor de Aurora om ‘s werelds hoogst en snelst vliegende vliegtuig te worden. Ook maakt deze mijlpaal de weg vrij voor het eerste operationele hypersonische vliegtuig, waarmee we willen herdefiniëren wat er mogelijk is in de luchtvaart.’
De komende tijd gaat Dawn Aerospace met zijn vliegtuig voor het eerst diensten aanbieden aan klanten. Daarvoor heeft het een nieuwe merknaam: Dawn Hypersonics. Tegelijk gaan de testen in Nieuw-Zeeland door, evenals het ontwikkelen van nieuwe materialen en technologie.
Foto’s: Dawn Aerospace