Delft krijgt een nieuw ondergronds treinstation met een bijzonder plafond: bedrukte lamellen laten een oude stadskaart zien.

Het plafond van de hal geeft reizigers die de trein nemen vanuit de studentenstad, straks een bijzondere aanblik. Het is opgebouwd uit 1041 rechte en 888 gebogen lamellen, die met behulp van speciale software tweezijdig zijn bedrukt met in totaal bijna dertig miljoen stippen. Van een afstand vormen de stippen de oude kaart van Delft. Afhankelijk van waar de reiziger staat, ziet hij verschillende delen van de stad. En op het moment dat hij eronderdoor loopt, lijkt de hele kaart te bewegen.

Opdrachtgevers gemeente Delft en ProRail wilden niet dat er middenin de hal pilaren kwamen te staan. Daarom moeten de pilaren aan weerszijden van de hal een behoorlijke last dragen. Bouwbedrijf ABT, dat de constructie voor zijn rekening nam, is erin geslaagd deze grote overspanning te realiseren door het gebruik van paddenstoelvormige pilaren en lange tussenbalken. ABT noemt het pilarenwerk ‘een technisch hoogstandje’.

In het plafond van de stationshal zit een enorme lichtkoker die voor natuurlijke verlichting zorgt. De architect heeft geprobeerd ook zo veel mogelijk licht binnen te laten in het ondergrondse station, dat onder het nieuwe busstation ligt. Het daglicht treedt binnen doordat een deel van de vloer van het busstation van melkglas is gemaakt.

Vanaf september begint NS na zeven jaar van werkzaamheden met de inrichting van de stationshal. De sporen bevinden zich aan weerszijden van de hal. Als de stationshal begin 2015 officieel in gebruik wordt genomen, zullen er twee sporen klaar zijn. De andere twee sporen worden waarschijnlijk pas in 2017 opgeleverd, net als het stadskantoor dat bovenop de hal komt. De bouwput rond Delft verdwijnt voorlopig dus nog niet.