Wie een bezoek wil brengen aan de langste fietsbrug ter wereld die is gemaakt met 3D-betonprinttechniek, hoeft niet ver te reizen. Het 29 meter lange bouwwerk staat in een parkje in Nijmegen.

Het bijzondere aan de gisteren geopende brug is dat ontwerper Michiel van der Kley hem in volledige vormvrijheid kon ontwerpen. Met 3D-printen zijn namelijk de meest lastige en organische vormen te vervaardigen, die op de traditionele manier – beton in bekisting gieten – niet te maken zijn.
 

Sneller gebouwd

De belofte van betonprinten is daarnaast dat een bouwwerk, zoals een brug, zo sneller kan worden gebouwd dan met traditionele methoden. Ook zou de nieuwe techniek duurzamer zijn, omdat er minder beton nodig is. De productie van beton is een belangrijke bron van CO2-uitstoot (lees ook dit achtergrondverhaal uit 2017 'Schoon beton', pdf-bestand). Minder materiaalgebruik betaalt zich direct uit in minder uitstoot van het broeikasgas.


 

Beton verduurzamen

‘We willen in de toekomst het beton zelf verduurzamen en het ook gaan hergebruiken. Er is in de keten nog veel meer winst te behalen’, zegt Theo Salet, hoogleraar concrete structures aan de TU Eindhoven en betrokken bij het project, in een persbericht.
 

Volledig digitaal ontwerp

Om te kunnen 3D-printen wordt eerst een volledig digitaal ontwerp van een bouwwerk gemaakt. Vervolgens gaat een 3D-betonprinter autonoom aan de slag. De machine bestaat uit een spuitmond die beweegt in het XY-vlak. Uit de spuitmond stroomt een dun draadje betonpasta, wat oogt als het leegknijpen van een tandpastatube. Doordat de machine dit draadje langs de contouren van het te maken voorwerp neerlegt, ontstaat langzaam maar zeker een driedimensionaal voorwerp van beton.

 

 

Betonprintfabriek

De TU Eindhoven doet al jaren onderzoek naar 3D-printen met beton (lees ook het achtergrondverhaal ‘Huizen uit de printer’, pdf-bestand). De universiteit leverde kennis en expertise voor dit project. De Nijmeegse brug werd geprint in de betonprintfabriek van Saint Gobain Weber Beamix en gerealiseerd door bouwconcern BAM.


Foto’s: gemeente Nijmegen / Michiel van der Kley