De Kroonborg is een schip dat zelfs bij golven van een paar meter hoog stabiel blijft liggen. Hiermee heeft de NAM een vaartuig dat iedereen veilig en comfortabel op een offshoreplatform af kan zetten.


Het schip is voorzien van alle luxe die een offshoretechnicus zich kan wensen. Vanaf het begin had Niestern Sander, het bedrijf dat het ontwerp en de bouw voor zijn rekening nam, het idee om een happy ship te maken. Dat betekent dat iedereen zijn eigen bed en kamer heeft en er zo veel mogelijk wordt gedaan om een goede nachtrust te garanderen. 'De mensen die op het platform werken, zijn daar twaalf uur achter elkaar bezig. Dan is het belangrijk dat je goed herstelt', legt dr. Ante Frens, directeur Offshore van de NAM, uit tijdens een rondleiding over het schip. De kajuiten zijn soms voorzien van een stapelbed, maar daar tegelijk in slapen zal nooit gebeuren. 'We passen de shifts zo aan dat er altijd maar één iemand slaapt, terwijl de kamergenoot aan het werk is.'

Loopbrug
De technische hoogstandjes aan boord hebben allemaal hetzelfde doel: stilliggen in een roerige zee. Allereerst is daar de Ampelmann, een loopbrug die dankzij een hydraulisch systeem met zes cilinders kan reageren om de golfbewegingen, waardoor de brug min of meer stilhangt. Golven tot 2,5 m worden zo opgevangen door de cilinders. 'Aangezien veel van de technici geen ervaren zeebenen hebben, is een rustige wandeling naar een platform belangrijk', stelt ir. Wilfried Beelens, operations manager van rederij Wagenborg. Hoewel zo'n Ampelmann de paar meter wandelen veel makkelijker maakt, zal de loopbrug nooit alle schommeling kunnen wegnemen. 'Het is een reactief systeem: sensoren meten de golven en vertalen die zo snel mogelijk naar een instructie voor de hydrauliek. Maar het systeem anticipeert niet, dus er zit altijd wat vertraging – en dus schommeling – in.'


De hydrauliek van de Ampelmann.

Naast de Ampelmann is er een Barge Master, een kraan die eenzelfde correctiesysteem heeft als de loopbrug. Daardoor wordt ook het takelen van materiaal veel makkelijker. Ten slotte heeft het schip een grote hoeveelheid software en sensoren aan boord om dynamische positionering mogelijk te maken. Daarmee kan het schip op één locatie blijven liggen, met een afwijking van ongeveer 20 cm. Dankzij schroeven die binnen seconden kunnen opstarten en stoppen, en het sensorensysteem kan de boot telkens zijn positie bepalen en bijsturen. 'Horizontaal blijven liggen is natuurlijk net zo belangrijk als verticaal stabiel zijn', vertelt ir. Jan Doorduin van Niestern Sander.

Uniek
Het is de combinatie van al die positietechniek mét het comfort voor de bemanning dat van de Kroonborg een 'uniek schip' maakt, zoals projectleider Haije Stigter het noemt. Dat er nu pas een schip is dat zulke geavanceerde techniek toepast, komt vooral door de sensoren. 'Die waren lange tijd niet goed genoeg; pas nu de commerciële ruimtevaart op gang komt, worden alle sensoren van hogere kwaliteit', vertelt Doorduin. Toch waren concepten als de Ampelman er al in 2005. 'Maar het duurt even voordat het ook mogelijk wordt om een heel schip rond die techniek te ontwikkelen. Dat is wat wij hebben gedaan.'

De NAM gaat waarschijnlijk medio april varen met de Kroonborg, die afgelopen maandag zijn doop beleefde in Delfzijl. Het schip zal vanaf Den Helder de zuidelijke Noordzee gaan bedienen, van Den Helder tot het Nauw van Calais. Daar liggen veel kleine gasvelden, waar het niet rendabel is om een platform te bouwen voor het personeel om te slapen. De Kroonborg zal in diensten van twee weken drie à vier platforms langsgaan en zo in totaal rond de 56 gasplatforms onderhouden.