Het is slechts een kwestie van tijd tot de eerste zelfrijdende auto’s in het straatbeeld verschijnen. Het is nu aan de ontwerpers om die voertuigen vorm te geven. In verschillende concept cars zijn nieuwe  interieurontwerpen voorgesteld voor wanneer mensen niet meer zelf hoeven te rijden. Daarnaast is er de functionaliteit van de carrosserie en de aandrijftechniek, om bijvoorbeeld op de snelweg efficiënt in een treintje rijden of in de stad zeer strak inparkeren mogelijk te maken.

Een nieuw concept in die hoek is EO Smart Connecting Car 2 (scc2), ontwikkeld door een team van het Deutsches Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz (DFKI) als ‘ultra-flexibele micro-auto voor megasteden’. De elektrisch aangedreven EOscc2 is uitgerust met een Li-ionaccupakket van 54 V. In elke wielnaaf zit een ingebouwde elektromotor van 4 kW. Elk wiel is bestuurbaar en kan een slag van 90° maken, zodat de auto ook zijwaarts kan rijden of om zijn eigen as kan draaien. De auto past zelfs in een parkeerplaats die korter is dan de auto. Daarvoor kan de carrosserie elektrisch aangedreven naar voren kantelen om de lengte van 2,5 m met 1 m in te korten.

De auto is uitgerust met een aantal camera’s en sensoren om de lengte en de hellingshoek van de carrosserie te bepalen. Een hele rij van deze auto’s kan zo heel strak achter elkaar worden geparkeerd. Nu wordt de auto nog ouderwets door een menselijke chauffeur bestuurd. De verwachting van het DFKI is dat de EOscc2, na verdere doorontwikkeling van de technologie, volledig autonoom kan rijden en ook fysiek is te linken aan andere voertuigen. Zo kan een treintje van hetzelfde type auto’s op de snelweg energiezuiniger rijden door samen de luchtweerstand te verminderen. Bovendien is het dan mogelijk om accuvermogen te delen. Al moeten dan wel eerst de prestaties van de EOscc2 worden verbeterd, want het huidige prototype haalt slechts een  maximumsnelheid van 65 km/h.

tekst ing. Paul Schilperoord

 

illustratie Peter Welleman