Luchtfietserij als technische uitdaging
Britse studenten hebben een vliegtuig gebouwd dat door een piloot op een ligfiets wordt aangedreven. Deze zomer hopen ze er anderhalve minuut lang mee in de lucht te blijven.
Â
De eerste luchtfiets ooit werd in 1961 gebouwd door alumni van de Southampton UniverÂsity. Op zijn langste vlucht bleef het voertuig liefst 594 meter in de lucht.
Na veertig vluchten verdween de luchtfiets in een museum. Heel erg praktisch bleek het vervoersÂmiddel Ânamelijk niet.Â
Â
Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.
Luchtfietsen als populaire sport
Studenten uit Southampton hebben de draad nu weer opÂgepakt. Ze verenigden zich in de Southampton University Human Powered Aircraft Society (SUHPA).
Voorzitter Charles Dhenin: âWe zien de luchtfiets als een goed middel om de luchtvaartindustrie met nieuwe, lichtere en sterkere materialen vooruit te helpen en we zouden het leuk vinden als luchtfietsen in meer landen een populaire sport wordt.â
Gewone racefiets
De studenten experimenteerden eerst met een gewone racefiets in plaats van de ligfiets die gangbaar is voor luchtfietsen. Dat model, de Lazarus, maakte in juni 2021 een eerste vlucht van een halve minuut lang.
Daarvoor moest de piloot een constante vijfhonderd watt trappen. Dat is voor de gemiddelde wielrenner een aardige sprint en dat was dan ook de voornaamste reden dat de vlucht niet langer duurde.
Daedalus maakte langste vlucht
De langste vlucht van een luchtfiets ooit gemaakt duurde bijna vier uur en werd uitgevoerd met de Daedalus, een toestel van de lucht- en ruimtevaartafdeling van MIT in de Verenigde Staten.
âDie prestatie is niet te vergelijken met die van ons studententeamâ, zegt Dhenin. âOns project is veel kleiner en heeft veel minder sponsoring, mankracht en ervaring.â
Racefiets vervangen door ligfiets
Inmiddels is er al een nieuw, lichter model, de Super Lazarus, waarbij de piloot nog 350 watt moet leveren. De racefiets is vervangen door een ligfiets. De ligfiets is lichter, comfortabeler en maakt de besturing van het vliegtuig makkelijker.
Dhenin: âOns doel is om hiermee komende zomer een kilometer te vliegen in anderhalve minuut.â
Tekst: Sija van den Beukel
Foto: SUHPA