In de Utrechtse wijk Lombok is afgelopen week een laadpaal met aansluiting op de zonnepanelen van nabijgelegen scholen in gebruik genomen. Wie overdag zijn auto moet opladen, kan nu kiezen voor zonnestroom.



'We hebben hier in de wijk een soort microgrid', zegt directeur Robin Berg van Lomboxnet, leveranciers van zonnestroom, internet en soortgelijke diensten. 'Zonnepanelen op twee scholen en ons eigen pand leveren jaarlijks zo'n 35 GWh. De nieuwe laadpaal trekt niet alleen stroom, maar communiceert ook met het netwerk. Dat geeft de klant de mogelijkheid om voor gewoon of zongestuurd opladen te kiezen.' In dat laatste geval krijgt het opladen met zonnestroom prioriteit, tenzij er onvoldoende aanbod van zonnestroom is, dan komt de stroom uit het gewone net. 'We gaan nog inbouwen dat de klant aangeeft wanneer hij zijn auto tot welk niveau wil hebben opgeladen, dan kan de laadpaal de zonnestroom maximaal uitnutten.'

De communicatie tussen laadpaal en netwerk zorgt ook voor zogeheten load balancing. 'We willen niet dat de twee auto's aan de paal tegelijkertijd met maximaal vermogen opladen. Wie het eerst komt, laadt het eerst.' De laadpaal levert maximaal 2 x 22 kW, de elektrische Tesla heeft daarmee meestal na twee uur genoeg stroom aan boord - volledig opladen duurt vier uur - de veel lichtere Renault Zoe heeft aan een uur opladen genoeg.

Uiteindelijk moeten er met dit project van Lomboxnet, netbeheerder Stedin, elektronicaleverancier General Electric en Schuring voor het beheer en onderhoud twintig slimme laadpalen komen, zodat daarmee ook veel realistischer zicht komt op wat dat opladen van auto's  doet met het elektriciteitsnet. 'We merken nu al dat de oplaadactiviteit aan het toenemen is.' Berg moet dan nog wel voor elkaar zien te krijgen dat het microgrid over meer zonnestroom kan beschikken. 'Daar werken we nu hard aan.'