Het hoverboard is een vrij populaire gadget. Shane Chen, de uitvinder van deze elektrisch aangedreven tweewieler, wil hetzelfde balancerende principe nu toepassen op een auto.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Shane Chen ontwikkelde de afgelopen jaren met zijn Amerikaanse bedrijf Inventist een reeks aan gadgets, van het hover­board tot de lunicycle, veelal met balanceertechnologie. Nu heeft hij zijn zinnen gezet op een tweewielige elektrische auto die zijn eigen naam draagt.     

De ­Shane-auto krijgt een gestroomlijnde cabine voor vijf personen die tussen twee grote wielen inhangt. De gebruikers stappen in via de neus die daarvoor als een snavel openklapt.



Makkelijk inparkeren

De twee grote wielen maken de auto volgens Chen ­effi­ciënter dan een vierwieler. Grote banden hebben immers een lagere rolweerstand dan kleine banden. In de wielen zitten daarnaast ook regeneratieve schokbrekers die elektriciteit opwekken die wordt opge­slagen in het batterijpakket. 

De twee wielen worden afzonderlijk van elkaar aangedreven. Door de wielen ten opzichte van elkaar te verdraaien kan de auto om z’n eigen as draaien. Dit maakt inparkeren een stuk makkelijker.


Balanceersysteem

Het balanceersysteem moet voorkomen dat de cabine tijdens het rijden gaat kantelen. De positie van de cabine ­verschuift daarom tijdens het rijden auto­matisch ten opzichte van de wielen om het zwaartepunt te verleggen.

Dit compenseert voor het koppel tijdens optrekken en afremmen. De twee­wieler zou hierdoor ook op hoge snelheid even stabiel en veilig moeten zijn als een vierwielige auto.

Inventist is op zoek naar industriepartners om het Shane­concept door te ontwikkelen tot een praktisch bruikbare auto.


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Inventist