Facebook brengt samen met brillenmaker Ray-Ban een videobril op de markt. Dat lijkt redacteur Jim Heirbaut niet zo’n best idee. Het techbedrijf heeft nu niet bepaald een fijn trackrecord op het gebied van privacy en online veiligheid.

Ik weet niet hoe het met u is, maar ik heb nog nooit tegen mezelf gezegd: ‘O wat had ik nú graag een camera in mijn bril gehad!’

Nu ben ik niet brildragend, maar daar gaat het hier even niet om. Vanochtend las ik dat tech-moloch Facebook een bril op de markt brengt die korte stukjes video kan opnemen. Het bedrijf werkt hiervoor samen met het bekende (zonne)brillenmerk Ray-Ban, dat ook naamgever van de bril is; die is 'Ray-Ban Stories' gedoopt.
 

 

Dat ziet er op het eerste gezicht best cool uit. Maar als je even doordenkt, dan is het eigenlijk heel raar wat hier gebeurt. Een van de grootste bedrijven ter wereld, Facebook, brengt een gebruiksvoorwerp op de markt dat ongemerkt beelden kan maken die direct online kunnen verschijnen.

Welke doos van Pandora trekken Facebook en Ray-Ban hiermee open? Zullen we even met zo’n bril op door het Red Light District lopen en de beelden livestreamen? Kijken of we nog bekenden tegenkomen!

Of misschien kan het UWV wat medewerkers uitrusten met de Facebook-bril, zodat ze op zoek kunnen naar mensen die toch werken terwijl ze een uitkering krijgen. Superhandig. In gezichtsherkenning is Facebook immers al heel goed (net als andere Big Tech-bedrijven).

Nu zijn dit twee extreme voorbeelden misschien, maar denk je eens in wat het doet met het privacygevoel van mensen op straat als je weet dat er brildragers rondlopen die videobeelden maken en verspreiden.

Zullen we even met zo’n bril op door het Red Light District lopen en de beelden livestreamen? Kijken of we nog bekenden tegenkomen!

Het probleem zit hem volgens mij in dat stiekem filmen. Als je met een gewone camera of mobiele telefoon de straat op gaat en iemand begint te filmen, dan ziet die persoon dat en kan hij of zij bezwaar maken (of goedkeuring verlenen natuurlijk). De filmer moet dan stoppen met het verzamelen van beelden.

Bij die Facebook-bril zit het anders. Het bedrijf heeft weliswaar een wit lampje op de bril aangebracht, dat aangaat als de camera loopt. Maar dit is zo’n minuscuul lichtje dat het zeer de vraag is of iedereen dat waarneemt, zeker overdag als er overvloedig daglicht op de bril valt.

Daar komt bij dat een bril een alledaags gebruiksvoorwerp is, dat mensen niet associëren met ‘gefilmd worden’. De filmer is dus niet als zodanig herkenbaar, alle blabla over privacy van Facebook en Ray-Ban ten spijt.

Al met al lijkt het me een ding dat we niet moeten willen, die bril van Facebook en Ray-Ban. Want als dit eenmaal normaal wordt en we deze ellende hebben geaccepteerd, dan zijn we wel heel dicht in de buurt gekomen van de dystopische maatschappij uit de roman The Circle (lees ook de recensie van de film: ‘Film The Circle bevredigt niet’).

Daarin draagt iedereen een halsketting met een camera erin, die de hele tijd alles filmt. Die camera moet altijd aan staan, en als je hem uitzet, dan heb je vast wat te verbergen, zo is de algemene opvatting geworden.

De brillen van Facebook (en eerder Snap) zijn stapjes op weg naar deze maatschappij, dus weg ermee.

 

Eerdere brillen
Helemaal nieuw is het niet, wat Facebook doet. Al in 2016 bracht het bedrijf Snap (ooit begonnen als Snapchat) een videobril uit. Die verkocht niet geweldig. En een paar jaar dáárvoor bracht Google de Glass uit, een bril die zowel video kon opnemen als beelden projecteren voor de ogen van de drager. Google was hiermee zijn tijd te ver vooruit, daar zijn de experts het wel over eens, en Google Glass flopte. Om een paar jaar later, in 2017 een comeback te maken als technisch hulpmiddel voor bedrijven

 

Beeldmateriaal Facebook / Ray-Ban