Elektrische oversteek
De scheepvaart is een enorme bron van CO2-uitstoot. Elektrisch varen heeft de toekomst. De overheid geeft het goede voorbeeld door veerponten te elektrificeren.
Het Beste van 2022
Aan het einde van het jaar blikt De Ingenieur traditiegetrouw vast vooruit op het volgende jaar. Welke technologieën breken door? Welke technische oplossingen gaan het verschil maken voor onze samenleving? Wij hebben er elf voor u uitgelicht in het speciale dossier Het beste van 2022.
Wat is-ie stil, zullen de passagiers van de NZK 101 Âmisschien denken. De vraag is hoeveel er in de gaten Âhebben dat ze zich op een van de eerste volledig elektrische veerponten van Nederland bevinden.
Sinds afgelopen zomer zet de Amsterdamse openbaarvervoersdienst GVB een elektrische veerpont in. Inmiddels varen er twee: beide op het Noordzeekanaal in Velsen. De ponten zijn ruim veertig meter lang en niet alleen voor fietsers en voetgangers toegankelijk, maar ook voor autoâs en vrachtverkeer.
Komend jaar levert de scheepswerf van Holland ÂShipyards Group in Hardinxveld-Giessendam nog zeker drie elektrische schepen af, ter vervanging van de huidige Noordzeekanaal-veerponten die nog dateren uit de jaren dertig. Ook op verbindingen over het IJ binnen de Amsterdamse ring zullen ze dan worden ingezet.Â
Verduurzaming is de trend
Programmamanager Casper van der Werf van het GVB is trots op de veerponten. âDe vorige schepen waren aan vervanging toe en verduurzaming is de trend, ook voor de gemeente. Je koopt schepen niet voor een paar jaar: ze moeten zeker dertig jaar meegaan.â
Pas zes jaar geleden verving het GVB een reeks IJ-veren. Toen werd uiteindelijk gekozen voor een hybride variant. Het Âsysteem van koppelen en opladen was indertijd nog niet goed uitontwikkeld, legt Van der Werf uit.
âDat geeft wel aan hoe snel het gaat met de elektrificatieâ, zegt hij. âBinnen een paar jaar tijd van âlastigâ en ânooit geprobeerdâ naar âhet werkt, laten we het doen!ââ
De nieuwe schepen zijn vergelijkbaar met de hybrideversie, maar de generator heeft plaatsgemaakt voor een veel groter accupakket van in totaal vijftienduizend kilogram met een capaciteit van 675 kilowattuur.
Stekkerdoos op bovendek
Nieuw is de stekkerdoos, aan de zijkant van het bovendek. Nog voor het veer aan de noordkant van het Noordzeekanaal aanmeert, beweegt een hoge arm met een stekker zich naar het schip toe. De stekkerdoos opent zich en slokt de stekker op, waarna het opladen kan beginnen. Het opladen gaat volledig automatisch: Ă©Ă©n druk op een knop in de kajuit is voldoende.
âIn drie minuten, de tijd dat het schip stilligt, krijgen we er zo tachtig kilowattuur inâ, zegt Van der Werff. Het oplaadsysteem werkt bij alle weersomstandigheden, ook bij zware storm.Â
Hoewel het elektrische veer al een paar maanden meedraait, is het finetunen nog niet afgerond. Waar het accupakket tot voor kort bij elk bezoek aan de noordkant werd opgeladen, wat neerkwam op drie keer per uur, daar gebeurt dat nu alleen nog als de batterijlading onder de 58 procent komt.
âHoe minder bewegingen, des te beter voor de accuâs en de oplaadarmâ, zegt Van der Werf.
Foto: GVB
Â