Benzineaggregaten worden nog volop gebruikt om de bouwplaats te voorzien van stroom. Renset is een mobiel energie­station waarvan je de accu’s verwisselt zonder de stroom te onderbreken. 
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.

 

Er is veel vraag naar duurzame en draagbare stroomvoorzieningen op de bouwplaats, merkte Teun van ’t Veer in de zeven jaar dat hij voor het Engels bouwbedrijf Kier Group werkte. ‘Uiteindelijk zullen diesel- en benzineaggregaten volledig verdwijnen. De nood is dus waanzinnig hoog.’

Van ’t Veer, inmiddels ceo van de startup Renset, besloot zelf een alternatief te ontwikkelen. Dat werd het mobiele, elektrische en geruisloze energiestation Renset dat met een continu­vermogen van vijf kilowatt en een piekvermogen van tien kilowatt geschikt is om het middelgrote bouw­materiaal van stroom te voorzien: denk aan sloophamers, trilplaten en stroomvoorziening voor de bouwkeet, zoals koffiezetapparaten en tosti-ijzers.

Daarmee is Renset een geschikt alternatief voor benzineaggregaten en niet voor de krachtigere dieselaggregaten die kraan- of graafmachines van stroom voorzien.


Uitneembare batterijmodulen

Uniek aan Renset zijn de vier uitneembare batterijmodulen die te verwisselen zijn zonder de stroom te onderbreken. Laden gaat binnen een uur in het stopcontact, aan laadpalen of via zonnepanelen. Tenzij de apparatuur continu wordt gebruikt, gaat Renset zo een hele dag mee.

Bij continu gebruik van een pomp of verwarmingselement moeten de accu’s halver­wege de dag worden verwisseld. Een goed ploegenschema voor de bouw is dan een vereiste.


Duurder in aanschaf, voordeliger in gebruik

Renset is bijna drie keer duurder dan de bestaande benzineaggregaten. Van ’t Veer: ‘Wel is het gebruik van Renset voordeliger: elektriciteit is goedkoper dan benzine en er is minder vaak onderhoud voor nodig dan voor een aggregaat met een mechanische motor.’

Afgelopen jaar bewees Renset de werking van het accustation al op verschillende bouwplaatsen. Vanaf april volgen pilots met grote aannemers in Nederland en Engeland. Eind 2024 komt Renset naar verwachting op de markt via aannemers en verhuurbedrijven.


Tekst: Sija van den Beukel
Beeld: Renset