Zodra autonoom rijden onderdeel moet worden van de veiligheidsregels voor het wegverkeer, heeft de introductie ervan nog de nodige haken en ogen, zo blijkt uit het gebruik van de Filepiloot van Audi.

Read this article in English

De nieuwste Audi 8 is uitgerust met een automatische Filepiloot: is er een file met stilstaand of langzaam rijdend verkeer, dan kan de Filepiloot het optrekken en afremmen helemaal overnemen tot een bepaalde maximum snelheid. Dat klinkt handig, maar zelfs deze betrekkelijk eenvoudige handeling blijkt de nodige voeten in aarde te hebben, zo blijkt uit een rapportage over de Filepiloot op de Duitse website Golem.de.
 


Sinds Audi vorig jaar zijn Filepiloot aankondigde zijn er nogal wat vragen gerezen vanuit de instanties. Voordat er goedkeuring kan volgen om de Filepiloot ook daadwerkelijk in het verkeer te gaan gebruiken moeten die beantwoord worden. De instanties moeten namelijk zeker weten dat de autonome functie het verkeer niet in gevaar brengt. Cruciaal daarbij is dat de bestuurder in de file niet meer op het verkeer hoeft te letten en iets anders kan gaan doen.


Lichtsignalen en geluid

Neem de interactie tussen het voertuig en de bestuurder. Hoeveel tijd krijgt de bestuurder om het stuur over te nemen, mocht dat nodig zijn? Er wordt gesproken over 4 seconden, een recente Koreaanse studie bepleit 8 seconden. Audi zelf denkt aan 10 seconden. Audi vraagt de aandacht van de bestuurder met lichtsignalen, geluid of door de auto kort schokkend te laten remmen.
 



Hoe moet de auto controleren of de bestuurder niet in slaap is gevallen? Wat doet de auto wanneer de bestuurder niet reageert? Audi houdt met een camera in het voertuig in de gaten of de bestuurder zijn ogen niet te lang dicht heeft. Maar tegelijkertijd mag de bestuurder wel andere dingen doen als hij in de file staat, zoals het versturen van een app, met mogelijk het hoofd naar beneden gebogen. De camera kan het onderscheid tussen de knikkebollende en de appende bestuurder niet maken.


Flink ingeperkt

Om het niet nog ingewikkelder te maken heeft Audi het takenpakket van de Filepiloot flink beperkt. Zo moet hij zijn rijbaan aanhouden, van rijbaan verwisselen mag hij niet. Het voertuig moet zijn rijbaan kunnen herkennen, ook wanneer er geen strepen op de weg staan of wanneer die slecht zijn te zien, zoals de gele strepen bij wegomleggingen. Een van de vragen is nu of het gebruik van het systeem afhankelijk moet zijn van de weersomstandigheden zoals sneeuw en hagel. Verder beperkt Audi de maximale snelheid tot 60 km/h, daarboven is de bestuurder weer zelf aan zet.
 



De software is zo afgesteld dat de Audi niet speciaal op hulpdiensten of politie hoeft te letten. In de linkerbaan rijdt hij altijd uiterst links, in de middelste en rechter baan altijd uiterst rechts. Het voertuig moet ook goed kunnen reageren op auto’s die in de file willen invoegen, of wanneer voertuigen moeten ritsen bij een wegversmalling. De Audi is daarvoor uitgerust met radar die zowel opzij, schuin vanaf de hoeken en naar voren kijkt.


Minimale afstand?

In de internationale gremia (zoals de United Nations Economic Commission for Europe) die over regelgeving spreken, ligt bijvoorbeeld de vraag op tafel of de minimale afstand tot de voorligger moet worden vastgelegd. Verder wil de Franse overheid dat voor de politie altijd te achterhalen is of de auto al dan niet met de Filepiloot reed.

Al deze (onbeantwoorde) vragen laten zien dat autonoom rijden niet makkelij is. Er komen allerhande nieuwe vragen op die niet altijd technisch zijn te ondervangen. De verwachting is nu dat ergens volgend jaar uitsluitsel wordt gegeven over het al dan niet toestaan van de Filepiloot.