Voor het eind van het jaar gaat GVT Logistics containers tussen Tilburg en Rotterdam vervoeren met een elektrisch aangedreven schip. Dankzij die aandrijving is er meer laadruimte dan bij een traditionele machinekamer.

Het elektrisch aangedreven containerschip met de naam Port-Liner wordt gebouwd en in bruikleen gegeven door de Van Meegen Group in Bemmel. Het schip van ruim 110 m kan in vier lagen 224 (20 voets) containers vervoeren. Het Tilburgse bedrijf GVT Group of Logistics gaat er drie keer per week mee varen tussen Tilburg en Rotterdam via het Wilhelminakanaal en de rivieren, ongeveer negen uur per tocht.


Extra laadruimte

Het schip is door Omega Architects speciaal als elektrisch aangedreven schip ontworpen. Een groot deel van de machinekamer, waar normaal alle voorzieningen voor de brandstof zijn, is komen te vervallen. In plaats daarvan staat er een elektrisch aangedreven motor en een groot batterijpakket dat is ondergebracht in vier 20 voets containers. De totale opslagcapaciteit is 7,2 MWh. ‘Dat is genoeg voor 35 uur varen’, aldus directeur Ton van Meegen van de Van Meegen Group.

Het nieuwe ontwerp geeft meer ruimte. Zo wordt het mogelijk om een woonverblijf van twee verdiepingen te maken, zodat die faciliteit korter is dan gebruikelijk bij dit soort schepen. Daarmee is er een extra laadruimte voor zo’n zestien containers.


Batterijcontainer wisselen

Van Meegen verhuurt de schepen aan de vervoerder. ‘Wij moeten zorgen dat ze kunnen varen. Dat kan door de batterijen wanneer het schip aan de wal ligt op te laden, of door de batterijcontainers te vervangen.'

Financieel is het project mogelijk dankzij een Europese subsidie van zeven miljoen euro uit het infrastructuurfonds dat vergroening van de scheepsvaart wil stimuleren. Van Meegen gaat ervan uit dat het schip voor het eind van het jaar in de vaart is.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.