
Koolstofvezels maken treinen lichter en duurzamer
Voor grote steden waarin het openbaar vervoer veel energie verbruikt, ontwikkelde een Chinees spoorwegvoertuigenbedrijf een lichte trein van koolstofvezel.
De nieuwe metrotrein van het Chinese CRRC Qingdao Sifang Co is volgens de makers ruim 10 procent lichter dan traditionele stalen- en aluminiumtreinen van dezelfde grootte. Dat komt doordat de metrotrein, genaamd CETROVO 1.0 Carbon Star Express, grotendeels uit koolstofvezel bestaat, een materiaal dat volgens de makers ruim vijf keer zo sterk is als staal, maar zeker vier keer zo licht.
Minder onderhoud
Koolstofvezels zijn dunne kristallijne draden gemaakt van koolstofketens. Die leveren een hoge stijfheid en treksterkte – ideaal voor voertuigcarrosserieën of andere dragende elementen die tegen een stootje moeten kunnen. Daarnaast zijn koolstofvezels gemakkelijk vervormbaar, waardoor het treinmodel in de meest aerodynamische en dus energie-efficiënte vorm kan worden gegoten. Ten opzichte van staal gaat het materiaal langer mee en heeft het minder onderhoud nodig. Passagiers zouden het verschil vooral merken doordat de nieuwe trein soepeler en stiller rijdt, met minder trillingen.
Energiezuinig
De ‘koning van de nieuwe materialen’, zoals CRRC de koolstofvezel noemt, maakt de nieuwe trein niet alleen sterker, maar ook een stuk energiezuiniger. Door het lagere gewicht verbruikt de trein volgens de Chinezen namelijk 7 procent minder energie dan traditionele treinen van hetzelfde formaat. Dit lagere energieverbruik betaalt zich uit in een CO2-reductie. Zo bespaart elke trein circa honderddertig ton koolstofdioxide-uitstoot per jaar. Dat staat ongeveer gelijk aan wat drieduizend vrijstaande bomen jaarlijks maximaal uit de lucht filteren.
De nieuwe metrotrein maakte in januari zijn eerste ritje door de Chinese miljoenenstad Qingdao.
Openingsfoto: CRRC