Als vijf procent van alle auto's in het verkeer autonoom rijdt, helpt dat enorm voor de doorstroming. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Amerikaanse University of Illinois.

Een paar autonome voertuigen op de snelwegen zou volgens de onderzoekers het probleem van spookfiles op kunnen lossen. Als de automatische wagens zich heel strikt aan de regels houden, hebben ze een gunstig effect op de menselijke bestuurders, die daardoor netter gaan rijden. Ook zorgen de autonomen voor een soort buffereffect, waardoor het 'overdreven' start-stopgedrag dat menselijke bestuurders altijd vertonen minder invloed heeft op de doorstroming van het verkeer.

 

 

Racebaan

De onderzoekers testten het effect van autonome wagens op het verkeer voor het eerst 'in het echt'. Op een racebaan in de Amerikaanse staat Arizona lieten de verkeerswetenschappers twintig door mensen bestuurde auto's en één autonome wagen rondrijden. Die wagen paste zijn snelheid heel precies aan op de snelheid en het rijgedrag van andere gebruikers. Op die manier verdwenen de opstoppingen die de andere twintig auto's veroorzaakten en ging de totale hoeveelheid verbruikte benzine met veertig procent omlaag.

Het effect is dus aanzienlijk, maar het gaat hier wel om een gecontroleerde omgeving en een relatief kleine proef. Op de chaos van de snelweg zal het effect waarschijnlijk kleiner zijn. Toch laat de proef zien dat een beperkt aantal autonome auto's al een nuttig effect heeft tussen een veel groter aantal menselijke bestuurders. Het effect lijkt in ieder geval groter dan bij de proef op de A58 met een app (lees: 'Spookfiles oplossen met app')


Cruise control

Het zal nog wel even duren voordat volledig autonome auto's echt op de weg kunnen rijden. Tests met autonome voertuigen zijn in volle gang, maar er moet altijd nog een menselijke bestuurder zijn om in geval van nood in te grijpen. De onderzoekers denken echter dat volledige autonomie niet per sé nodig is om de doorstroming te beïnvloeden. Ook 'semiautonome' technieken zoals adaptive cruise control (waarbij de auto zich aanpast aan de snelheid van de voorligger) kan al enorm helpen om de doorstroming te bevorderen.

Beeld: University of Illinois

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.