Vlieg er een uit, of moet dat anders?

Luchtvaart

TIEN BUREAUS STUURDEN IN TOTAAL LIEFST ZEVENTIEN PROJECTEN IN. WELK PROJECT IS UW FAVORIET?

We willen allemaal als het even kan vliegen; voor een zakenreis of een exotische vakantie. Maar de luchtvaart heeft een flinke voetadruk van CO2- en fijnstofuitstoot,  geluidsoverlast en ruimtebeslag.

Vliegtuigen moeten dus stiller en efficiënter. Er zijn allerhande ideeën hoe dat moet, met de meest futuristische ontwerpen. Maar de sector is complex, met hoge veiligheidseisen en lage marges. Dus snel zal die verandering niet gaan. Kunnen we meer verwachten van elektrisch, waterstof of biokerosine?

Schiphol staat voor een belangrijke keuze: komt het accent op nog meer vliegbewegingen, met mogelijk een extra start- en landingsbanen en terminals, of mikt het bedrijf op kwaliteit, en zorgen we dat vluchten tot 1000 km worden overgenomen door snelle treinen? Of verplaatsen we de luchthaven naar zee, zodat wíj tenminste geen last meer hebben?