Britse onderzoekers hebben een manier gevonden om scheuren in met koolstofvezel versterkt composiet zichzelf te laten repareren dankzij een mengsel van verschillende materialen. Een test met een vliegtuigvleugel liet de mogelijke toepassingen zien.

Het zelfhelend vermogen komt van vloeistofbolletjes die door de composiet gemengd worden. Deze barsten open op het moment dat er een scheurtje ontstaat, waarop de vloeistof de scheur vult. Een katalysator in de vezel zorgt er vervolgens voor dat de vloeistof snel uithardt. De techniek is gebaseerd op de manier waarop een wond geneest bij mensen: het bloed stolt aan het oppervlak en vormt een korstje dankzij enzymen. Iets dergelijks kan nu ook met het composiet.

Het zelf repareren van kleine scheurtjes kan grotere schade voorkomen. Denk aan de toepassing van het materiaal in onderdelen van een vliegtuig. Daarbij speelt dat de beginnende scheurtjes vaak niet direct aan het oppervlakte zichtbaar zijn, en alleen met complese meetmethdoen zijn te detecteren. De zelfhelende eigenschap zorgt dat onderdelen langer meekunnen en dus minder onderhoud nodig hebben. De onderzoekers onderworpen een van composietgemaakte vliegtuigvleugel aan diverse tests en constateerden volledig herstel van beginnen de scheurtjes.