Twente krijgt een batterijcampus
Op het terrein van de voormalige vliegbasis Twente komt een campus voor batterijonderzoek. Volgens initiatiefnemer Lithium Werks moet eind 2019 het eerste gebouw gereed zijn.
Als duurzame stroom straks de dominante bron van elektriciteit is, moeten er wel batterijen zijn om de fluctuerende productie te ondersteunen en te zorgen voor een constante levering. Dat vereist batterijen die meer capaciteit hebben, een langere levensduur en lagere kosten dan bij de huidige exemplaren het geval is. En ze moeten ‘slim’ zijn: de regelsoftware aan boord van een accu moet weten waar stroom over is en waar de vraag het grootst is.
Dat is de toekomstvisie waar Kees Koolen, bestuursvoorzitter van het bedrijf Lithium Werks werk van wil maken. En dat wil hij doen door een enorme onderzoekscampus te bouwen, waar uiteindelijk minstens tweeduizend mensen komen te werken. Die mensen zullen van universiteiten, bedrijven en universiteiten over de hele wereld komen: de campus moet de plek worden waar je wilt werken als batterijkenner.
Sportschool en zwembad
Verschillende partijen investeren samen 100 miljoen euro in de campus. Het uiteindelijke gebied moet zelfvoorzienend worden en gaan lijken op de bedrijfscampussen van Google of Apple. Restaurant, sportschool, zwembad – niets zal ontbreken, als het aan Koolen ligt.
Volgens hem zijn accu’s onmisbaar voor de toekomst van duurzame stroom. Vooral tijdelijke opslag, als er bij daglicht overproductie van zonne-energie is, kan goed worden opgevangen met batterijen. Niet toevallig maakt Lithium Werks precies de batterijen die voor dat doel werken: ze hebben een hoge laad- en ontlaadsnelheid, maar een iets lagere capaciteit dan de batterijen die nu veelal in auto’s zitten.
Onstuimige groei
Koolen weet hoe je een bedrijf opzet. Hij was oprichter en CEO van Booking.com en hielp taxibedrijf Uber om voet aan de grond te krijgen in Nederland. Sinds 2010 werkt hij met batterijen, en hij ziet dat deze markt op het punt staat te ontploffen. ‘We groeien nu al hard, maar dat zal alleen nog maar toenemen. We krijgen steeds grotere orders en moeten die groei dus in goede banen leiden.’ Volgens Koolen is een snelgroeiend bedrijf vaak zijn eigen grootste vijand. ‘Je moet nu de goede keuzes maken om groot te kunnen worden.’
Ondanks de grotere vraag naar batterijen moet er nog veel worden gedaan voordat ze massaal door kunnen breken. De capaciteit moet omhoog en de software die regelt wanneer een batterij energie opslaat en vrijgeeft moet nog geschreven worden. Koolen voorziet een kunstmatig intelligent systeem dat leert hoe een stroomnetwerk in elkaar zit en kan voorspellen waar en wanneer ergens vraag is en waar aanbod.
Meer onderzoek universiteit
Hoe dat concreet werkt, moet dus vanaf eind 2019 worden onderzocht op de campus. Lithium Werks werkt samen met het MESA+-instituut van de Universiteit Twente. Dat doet onderzoek naar nanotechnologie en kijkt onder andere in detail hoe batterijen werken. ‘Hoe beweegt lithium zich door een batterij, en wat betekent dat voor de capaciteit? Dat willen wij uitvogelen’, vertelt Guus Rijnders, de wetenschappelijk directeur van het instituut. ‘We doen nu al veel met materiaalkunde dat toepasbaar is voor batterijen. Maar met de komst van deze campus zullen we ongetwijfeld meer onderzoek gaan doen naar batterijen.’