
Sneller boarden dankzij inschuifbare stoelen
Door de stoelen in een vliegtuig tijdelijk dichter op elkaar te schuiven, is het gangpad breder te maken. En dat zou de boardingtijd flink kunnen bekorten.
Vliegen mag dan de snelste vervoersĀmethode zijn, al het gedoe eromheen vreet tijd. Denk aan de rijen bij het inchecken, het gestress bij de securityĀcontrole en de krappe gangpaden tijdens het boarden. Het EU-onderzoeksproject PASSME (Personalised Airport Systems for Seamless Mobility and Experience) heeft als doel de ongewenste reistijd van Europese luchthavenpassagiers met een uur te verkorten en hun ervaring te verbeteren. Nu presenteren de twaalf projectpartners, waaronder de TU Delft, hun Ābevindingen. Een van de speerpunten is sneller boarden dankzij een inschuifbare stoel.
Verbeterde passagierservaring
āEerder is met wiskundige modellen al veel onderzoek gedaan naar boardingtijdā, zegt Suzanne Hiemstra-van Mastrigt van de TU Delft. āOptimaal is om van achter naar voren eerst de raam-, dan de midden- en ten slotte de gangpadplaatsen te vullen. In de praktijk worden groepen mensen echter liever niet opgesplitst en houden ze zich dus niet aan zoān volgorde. Uit praktijktests blijkt bovendien dat boardingprocedures op nummer niet optimaal werken, onder andere doordat de timing lastig is en doordat ze meestal een stap toevoegen aan het proces. Wij hebben daarom gekeken hoe we het boardingproces kunnen versnellen en de passagierservaring kunnen verbeteren, onafhankelijk van de gevolgde procedure.ā
Om dit zo realistisch mogelijk te kunnen onderzoeken, kocht de TU Delft een oude Boeing 737-500. āIn dit toestel hebben we onder andere het effect van een Ābreder gangpad getest op de passagiersĀervaring en de tijdswinst. Mensen Ākunnen elkaar dan passeren zonder Āopstoppingen. Om dit te realiseren met Āhetzelfde aantal stoelen hebben we, Āsamen met onze PASSME-partners ALMA design en Optimares, een inschuifbare vliegtuigstoel ontwikkeld.ā
Schaarmechanisme
Onder elke stoelzitting zit een schaarĀmechanisme. Door de armleuningen Āomhoog te klappen, is een rij van drie stoelen zijwaarts in elkaar te drukken. Door het schaarmechanisme komen de zittingen iets omhoog en tegen elkaar aan te liggen. De breedte van het gangpad in een Boeing 737 wordt zo verdubbeld, van 40 naar 81 cm. Wanneer iedereen zit, kan het cabinepersoneel tijdens de veiligheidscontrole het mechanisme ontkoppelen en de stoelen uiteen laten schuiven onder het gewicht van de Āpassagiers.
Volgens de uitgevoerde tests kan de Āgemiddelde boardingtijd van 22 minuten met zoān 5 tot 7 minuten omlaag. Het systeem verhoogt het gewicht van de stoel met ongeveer 5 %. āDe passagiers zitten tijdens het boarden wel even wat dichter op elkaarā, zegt Hiemstra-van Mastrigt, āmaar dat kan er wel voor zorgen dat de comfortbeleving daarna toeneemt als de stoelen weer uitgeschoven zijn. Het is nu aan de vliegtuigindustrie om het concept verder te ontwikkelen.ā
Tekst: Paul Schilperoord