
Sneller boarden dankzij inschuifbare stoelen
Door de stoelen in een vliegtuig tijdelijk dichter op elkaar te schuiven, is het gangpad breder te maken. En dat zou de boardingtijd flink kunnen bekorten.
Vliegen mag dan de snelste vervoersÂmethode zijn, al het gedoe eromheen vreet tijd. Denk aan de rijen bij het inchecken, het gestress bij de securityÂcontrole en de krappe gangpaden tijdens het boarden. Het EU-onderzoeksproject PASSME (Personalised Airport Systems for Seamless Mobility and Experience) heeft als doel de ongewenste reistijd van Europese luchthavenpassagiers met een uur te verkorten en hun ervaring te verbeteren. Nu presenteren de twaalf projectpartners, waaronder de TU Delft, hun Âbevindingen. Een van de speerpunten is sneller boarden dankzij een inschuifbare stoel.
Verbeterde passagierservaring
âEerder is met wiskundige modellen al veel onderzoek gedaan naar boardingtijdâ, zegt Suzanne Hiemstra-van Mastrigt van de TU Delft. âOptimaal is om van achter naar voren eerst de raam-, dan de midden- en ten slotte de gangpadplaatsen te vullen. In de praktijk worden groepen mensen echter liever niet opgesplitst en houden ze zich dus niet aan zoân volgorde. Uit praktijktests blijkt bovendien dat boardingprocedures op nummer niet optimaal werken, onder andere doordat de timing lastig is en doordat ze meestal een stap toevoegen aan het proces. Wij hebben daarom gekeken hoe we het boardingproces kunnen versnellen en de passagierservaring kunnen verbeteren, onafhankelijk van de gevolgde procedure.â
Om dit zo realistisch mogelijk te kunnen onderzoeken, kocht de TU Delft een oude Boeing 737-500. âIn dit toestel hebben we onder andere het effect van een Âbreder gangpad getest op de passagiersÂervaring en de tijdswinst. Mensen Âkunnen elkaar dan passeren zonder Âopstoppingen. Om dit te realiseren met Âhetzelfde aantal stoelen hebben we, Âsamen met onze PASSME-partners ALMA design en Optimares, een inschuifbare vliegtuigstoel ontwikkeld.â
Schaarmechanisme
Onder elke stoelzitting zit een schaarÂmechanisme. Door de armleuningen Âomhoog te klappen, is een rij van drie stoelen zijwaarts in elkaar te drukken. Door het schaarmechanisme komen de zittingen iets omhoog en tegen elkaar aan te liggen. De breedte van het gangpad in een Boeing 737 wordt zo verdubbeld, van 40 naar 81 cm. Wanneer iedereen zit, kan het cabinepersoneel tijdens de veiligheidscontrole het mechanisme ontkoppelen en de stoelen uiteen laten schuiven onder het gewicht van de Âpassagiers.
Volgens de uitgevoerde tests kan de Âgemiddelde boardingtijd van 22 minuten met zoân 5 tot 7 minuten omlaag. Het systeem verhoogt het gewicht van de stoel met ongeveer 5 %. âDe passagiers zitten tijdens het boarden wel even wat dichter op elkaarâ, zegt Hiemstra-van Mastrigt, âmaar dat kan er wel voor zorgen dat de comfortbeleving daarna toeneemt als de stoelen weer uitgeschoven zijn. Het is nu aan de vliegtuigindustrie om het concept verder te ontwikkelen.â
Tekst: Paul Schilperoord