
Meeneem e-step in de vorm van een plankje
De eerste goedgekeurde e-steps mogen vanaf dit jaar met kenteken de weg op. Dat geldt niet voor de compactste modellen. Juist de kleinste e-steps, zoals de WalkCar, zijn makkelijk mee te nemen voor forenzen.
Het Japanse bedrijf Cocoa Motors ontwikkelde het eerste prototype van de WalkCar al een aantal jaar geleden voor forenzen om zich snel te kunnen verplaatsen van en naar trein-, metro- en busstation. Dit elektrisch aangedreven platform ter grootte van een laptop wordt al staande bestuurd met lichaamsbewegingen. Omdat de WalkCar nog niet optimaal functioneerde, lanceert Cocoa Motors nu een sneller, comfortabeler en veiliger productiemodel.
Zwenkwieltjes
De WalkCar 2 Pro rijdt stabieler en prettiger over hobbels en bobbels in de weg dankzij de onafhankelijke wielophanging. Ook is de besturing van de twee elektrisch aangedreven voorwielen verbeterd. Achteraan zitten twee zwenkwieltjes. Accelereren gaat door met een voet naar voren te drukken, afremmen door de voorvoet op te tillen. Sturen werkt nog altijd door naar links of rechts over te hangen.
Extra sterk
Door toepassing van met koolstofvezel versterkte kunststof ligt het totaalgewicht op 2,9 kilogram. De WalkCar 2 Pro is 7,4 centimeter dik en past makkelijk in een tas of rugzak. De maximumsnelheid van de WalkCar 2 Pro is instelbaar op zes, tien of vijftien kilometer per uur. De e-step kan hellingen oprijden van maximaal 12 graden.
Op de stoep
De batterij geeft een bereik van acht kilometer en is in een uur op te laden. Deze specificaties zijn uiteraard afhankelijk van de gebruiker, voor wie het lichaamsgewicht tussen de twintig en de tachtig kilogram mag liggen. In Japan zijn de verschillende WalkCar-modellen inmiddels toegestaan voor gebruik op de stoep zolang ze niet harder gaan dan tien kilometer per uur.
Foto: Cocoa Motors