Al decennialang komen ontwerpers met alternatieven voor de auto voor forenzen die per dag slechts enkele tientallen kilometers afleggen. Cixi ontwikkelt nu een compact, tweepersoons snelwegwaardig voertuig met elektrische trapondersteuning.

Het Franse bedrijf Cixi presenteerde onlangs het prototype van de driewielige Vigoz met stroomlijncarrosserie waarin bestuurder en passagier achter elkaar zitten. De bestuurder drijft het voertuig aan door te trappen om elektriciteit op te wekken en stuurt met twee hendels aan weerszijden van de stoel. De carrosserie kantelt met de stuurbewegingen mee in de bochten.

De aandrijftechnologie van de Vigoz is gebaseerd op tien jaar ontwikkeling door Cixi aan ketting- en riemloze elektronische trapoverbrengingen voor elektrische fietsen en cargofieten. 

Trapenergie

Het zogeheten pedaling energy recovery system zet de trapenergie van de bestuurder om in fietsaandrijving. De bestuurder kan het voertuig intuïtief besturen door sneller of langzamer te trappen voor versnellen en afremmen. Tegelijk laadt de bestuurder hiermee de accu op en ook het regeneratieve remsysteem zet de meeste remenergie om in elektriciteit.

Prestaties

Het prototype zonder carrosserie is getest tot snelheden van honderd kilometer per uur. Cixi voorziet voor de Vigoz een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur en een bereik met elektrische trapondersteuning tot 160 kilometer. 

Als de accu leeg raakt dan is het voertuig nog steeds aan te drijven door te trappen, maar dan wel zonder krachtondersteuning. 

 

Foto's: Vigoz