Bij een schaarhoogwerker wordt een platform verticaal omhoog gebracht door twee rijen X-vormige scharen met hydrauliek uit elkaar te drukken. Door zo’n constructie over een rivier heen te leggen en auto’s tussen de twee rijen scharen te laten rijden, kan die dienstdoen als snel in te zetten noodbrug. Dat blijkt uit tests die door Japanse wetenschappers zijn uitgevoerd.

De Mobile Bridge Version 4.0 (MB4.0) schoof binnen vijf minuten over de Hongo River heen in Fukuyama City, een stad vlak bij Hiroshima. Personenauto’s reden tussen de scharen door over stalen balken die net als latten van een duimstok waren uitgeklapt. De brug, pakweg 3 m breed, overspande zo’n 17 m. De balken waarover de auto’s reden, lagen pal naast de X-vormige scharen. ‘De  combinatie van scharen en balken geeft een vrij stabiele structuur’, aldus bedenker en projectleider dr. Ichiro Ario, universitair docent aan de faculteit Engineering van de Hiroshima University.

 

Speelgoedpistool

Ario haalde de inspiratie voor de razendsnel op te zetten noodbrug overigens niet uit schaarhoogwerkers. Hij kwam op het idee door een speelgoedpistool van zijn zoon. ‘Bij het overhalen van de trekker schiet een cilinder naar voren door het uitvouwen van een X-vormige structuur. Daar begon het mee.’

De veldtest bij de Hongo River was bedoeld als verificatie van de uitvoerige druk- en trekberekeningen van Ario en zijn team. Die berekeningen lijken dus te kloppen.

Of de MB4.0, of een opvolger, ook echt dienst gaat doen in het geval van (natuur)rampen, is nog onzeker. Volgens Ario is de toepassing van schaarstructuren voor bruggen een kersverse ontwikkeling. ‘Er is nog meer onderzoek nodig om de brug geschikt te maken voor zwaarder materieel, zoals vrachtwagens. De MB4.0 heeft ‘slechts’ een draagcapaciteit van 5 ton.’

Ario wil bovendien dat de brug sneller operationeel is. Hoewel de brug binnen vijf minuten expandeerde, namen aanvullende werkzaamheden, zoals het creëren van op- en afritten, nog ruim een uur in beslag.