Rotterdam krijgt grote fabriek voor waterstofbatterijen
De haven van Rotterdam krijgt de eerste grote Battolyser-fabriek ter wereld. Die gaat seriematig waterstofbatterijen maken, apparaten die met groene stroom naar wens een batterij kunnen opladen dan wel waterstof produceren.
Dat heeft het Nederlandse bedrijf Battolyser Systems vorige week bekendgemaakt. De beoogde fabriek gaat de stacks (een stack is een reeks cellen; elke cel bestaat uit een anode, kathode en een membraan) maken voor het unieke product van het bedrijf: een zogeheten waterstofbatterij, met de naam Battolyser®. ‘Die bestaat uit 250 cellen die met grote precisie in elkaar moeten worden gezet’, vertelt Mattijs Slee, CEO van Battolyser Systems.
Daarnaast gaat het bedrijf aan klanten het ontwerp leveren voor systemen om elektriciteit om te zetten in waterstof (elektrolyse), met een zuiverheid naar specificatie van de klant. ‘Battolyser Systems gaat zelf geen fabrieken bouwen voor de klant. Dat doen externe partijen.’
Accu én elektrolyser
Wat is een Battolyser precies? Denk daarvoor aan een accu enerzijds en anderzijds aan een elektrolyseapparaat. Voeg die twee concepten samen en je bent er: een Battolyser kan zowel elektriciteit opslaan in een accu als waterstof genereren met elektrolyse.
Daar zit iets slims achter. De Battolyser krijgt zijn stroom aangevoerd van windparken of zonneweiden. Is er wind of zon in overvloed, dan is er veel stroom en is de prijs laag. Op dat moment loont het niet om stroom te leveren aan het net en is elektriciteit opslaan en waterstof produceren veel slimmer voor de eigenaar van de Battolyser. Met de waterstof kan later weer elektriciteit worden opgewekt of het gas kan dienen als grondstof voor de chemie.
Maar wanneer het niet waait, of bewolkt is, is er weinig duurzame stroomopwekking en is de prijs hoog. Op dat moment levert de Battolyser stroom aan het net, dat eerder was opgeslagen in de batterij. De waterstofbatterij is dus best of both worlds.
Nikkel en ijzer
Nog iets bijzonders: de Battolyser-technologie is gebaseerd op de metalen nikkel en ijzer. Die zijn overvloedig op aarde aanwezig, zijn dus op grote schaal toe te passen en hoeven niet uit conflictgebieden te komen. De technologie is bedacht in Nederland, door hoogleraar Fokko Mulder en zijn onderzoeksteam van de TU Delft.
Tweede generatie Battolyser
Toekomstige klanten genoeg, verwacht Battolyser Systems. ‘We zijn nu in gesprek met mogelijke klanten om bij hen onze tweede generatie Battolyser neer te zetten. Deze commerciële demonstrator heeft een capaciteit van één tot twee megawatt’, aldus Slee.
Bedrijven die profijt kunnen hebben van zo’n waterstofbatterij zijn bijvoorbeeld energieproducenten. Die hebben nu last van genoemde enorm variabele stroomprijzen. Slee: ‘Voor hen versterken wij de businesscase van zon en wind.’
Waterstof steeds belangrijker
Maar ook olie- en gasbedrijven heeft Battolyser Systems in het vizier als potentiële klanten. ‘Die hebben zelf behoefte aan waterstof, bijvoorbeeld voor het kraken van de lange ketens van koolwaterstoffen’, legt Slee uit.
Waterstof wordt steeds belangrijker, benadrukt hij. Begin december werd bekend dat ook de scheepvaart moet gaan betalen voor haar CO2-uitstoot. ‘Die gaat dus overstappen op schonere brandstoffen, zoals LNG, maar uiteindelijk groene ammoniak. Voor de productie van die laatste is waterstof nodig.’
Conversiepark
De geplande fabriek gaat de derde generatie Battolyser produceren. Battolyser Systems mikt voor deze generatie op projecten met een capaciteit van tien megawatt of groter. De locatie Rotterdam is met opzet gekozen, want veel toekomstige klanten zitten in de grote haven.
‘Op de Maasvlakte is een enorm terrein gereserveerd voor het zogeheten conversiepark. Hier komen allemaal bedrijven die waterstof produceren, zoals Shell, maar ook BP en HyCC’, vertelt Slee.
De te bouwen fabriek gaat ook dienstdoen als hoofdkantoor en R&D-centrum van Battolyser Systems en gaat, als alles goed gaat, in de tweede helft van 2024 open.
Komend jaar valt de definitieve beslissing over de investering, waarvoor nog particuliere en publieke investeringen nodig zijn om internationaal te kunnen concurreren. ‘Vandaar dat we haast hebben. We hebben een goed product, en de markt is nu nog open’, aldus Slee.
Openingsbeeld: conceptontwerp van de beoogde Battolyser-fabriek. Illustratie Kraaijvanger Architects