Radar in vrachtenwagenlamp
De dode hoeken van een vrachtwagen in de gaten houden met radar; het kan nu eenvoudig en goedkoop, volgens het Zuid-Hollandse bedrijf Radiz. Dat ontwikkelde een systeem dat de bestaande lampbekabeling gebruikt om chauffeurs constant informatie te geven over de dode hoek. Het systeem wordt deze week gepresenteerd op de bedrijfsautoRAI.
Marcel Dubois van Radiz ontwikkelde het systeem nadat hij zag dat dodehoek-informatie vaak tekort schoot. Dubois: 'Andere radarsystemen hebben vaak een radar die óf op de trekker óf op de trailer zit. Daarmee krijg je geen goed beeld van de situatie tijdens manoeuvres, als de trailer in een hoek staat.'
Hij begon aan een oplossing die meerdere radars gebruikt. Die moesten bovendien goedkoop en makkelijk te installeren zijn. Het duurde 2,5 jaar, maar inmiddels is het systeem af. 'We hebben een manier gevonden om de radar in de zijmarkeringsverlichting in te bouwen. Op die manier hoeven we geen nieuwe kabels in de vrachtwagen te monteren. Dat houdt het systeem betaalbaar, één van de belangrijkste voorwaarden voor transportbedrijven om zo'n systeem aan te schaffen.'
Illustratie van de sensorlocaties op de trailer. Beeld: Radiz
Irritant geluid
De radarbeelden van verschillende kanten worden met behulp van een algoritme samengevoegd tot een simpel overzicht. Het aantal radars op een truck is aan te passen en uit te breiden, afhankelijk van de lengte van het voertuig. Behalve een display, waarop de chauffeur alle beweging rond truck en trailer kan zien, zit naast de zijspiegel een ledlamp. Die gaat aan op het moment dat een andere weggebruiker in de dode hoek zit. 'Dat valt niet op, tenzij de chauffeur in zijn spiegels kijkt. We merkten dat systemen die piepjes geven vaak averechts werken, omdat het geluid irritant is. Het lampje bij de spiegel zie je alleen als het nodig is', aldus Dubois.
Dubois merkt dat verschillende transportbedrijven interesse hebben. 'Vooral voor vrachtwagens die veel in de stad rijden is dit een uitkomst. Daar moet immers regelmatig gemanoeuvreerd worden en wurmt een vrachtwagen zich in ingewikkelde hoeken, met veel andere weggebruikers. Voor vrachtwagens die leveren aan supermarkten is dit bijvoorbeeld ideaal.'
Lead image credit: Wikimedia