Onderhandelingen voor tunnel Duitsland-Denemarken begonnen
In Denemarken hebben politieke partijen een akkoord gesloten dat groen licht geeft voor de onderhandelingen rond de aanleg van een 18 km lange tunnel naar Duitsland. De Nederlandse bedrijven BAM en Boskalis maken deel uit van de betrokken bouwconsortia. Het ontwerp van de tunnel is van Tunnel Engineering Consultants, een samenwerking tussen RoyalhaskoningDHV en Witteveen+Bos.
Het Deense politieke akkoord betekent dat de opdrachtgever Femern A/V mag onderhandelen met de betrokken aannemers over af te sluiten contracten. Rond half mei moeten er voorwaardelijke contracten zijn afgesloten. Die moeten dan nog worden goedgekeurd door de Deense minister van Transport en Bouw, Hans Christian Schmidt.
Wachten op Duitsland
En dat is nog maar de Deense kant van de zaak; ook Duitsland moet nog bouwvergunningen verlenen. ‘We zitten in een lastig parket, want we moeten met de start van de bouw wachten op de Duitsers. Toch hebben we gebruik willen maken van de gunstige prijzen die we in september vorig jaar hebben bedongen. Het is essentieel dat het proces in Duitsland doorgaat en ik volg die ontwikkelingen dan ook op de voet’, aldus Schmidt in een persbericht (Deenstalig).
De afgezonken tunnel moet komen te liggen onder de Fehmarnbelt, tussen het Duitse Puttgarden en het Deense Rødby, waar nu nog een veerdienst is. De verbinding gaat de reistijd met anderhalf uur verkorten tussen de economische centra van Hamburg en Kopenhagen (met om de hoek het Zweedse Malmö), tot zo’n drie uur. De tunnel gaat ongeveer 6 miljard euro kosten, waarvan de EU zo'n 1 miljard subsidieert. Denemarken neemt een groter deel voor zijn rekening dan Duitsland, dat alleen de aansluiting op het spoor aan Duitse zijde financiert (link Der Spiegel, Duitstalig).
Langste tunnel
De tunnel combineert een vierbaans snelweg met twee sporen voor treinen, die 200 km/h gaan rijden. Volgens de opdrachtgever wordt het ’s werelds langste tunnel die wegen en sporen combineert.
Het Nederlandse BAM is partner in het consortium Femern Link Contractors (FLC), dat de afzinktunnel gaat bouwen. Ook maakt dat consortium de tunnelelementen en de landhoofden. Verder zijn de Nederlandse bedrijven Boskalis en Van Oord betrokken bij de bouw. De plannen voor de tunnel zijn inmiddels alweer enkele jaren oud.