Al fietsend de lucht in gaan; het is een droom van menig uitvinder. Stel je voor dat je met je eigen spierkracht het luchtruim kan kiezen en zo binnen no-time op je bestemming bent. De facinatie is zo groot, dat er zelfs wedstrijden zijn voor fietsvliegmachines.

In de video hierboven zien we teams van technische universiteiten strijden om de Sikorskyprijs, een prijs voor ‘s werelds eerste mensaangedreven helikopter. Om de prijs te winnen moest je aan een hele set regels voldoen. Het voertuig moet tenminste een minuut in de lucht blijven en drie meter hoog komen. Ook moet je stabiel hangen en niet teveel afdwalen. De combinatie bleek erg lastig.

 

Koolstofvezel en piepschuim

Het was, zoals een van de deelnemers in de video bovenaan deze post zegt, een simpel idee, maar uiterst lastige praktijk. Sinds 1980 was niemand er in geslaagd de prijs van 250.000 dollar te winnen. Maar met de opkomst van sterke lichtere matrialen (zoals koolstofvezel en piepschuim) was het ineens een race naar de pot met goud. Het team van de University of Maryland dat we in bovenstaande video zo mooi geportretteerd zien, zou er uiteindelijk niet met de buit vandoor gaan. Die eer viel aan het AeroVelo team van de University of Toronto, dat in juli 2013 de prijs won. Zie hieronder hun prijswinnende vlucht (of kijk hier de versie met indrukwekkende muziek):

Blijkbaar kan de piloot enigszins sturen, want iemand op de grond roept de hele tijd aanwijzingen: 'more right, more back!'

 

Al eeuwen een helikopterdroom

Maar de helikoptercompetitie is niets nieuws. Studenten krijgen al decennia (om niet te zeggen eeuwen) last van een Icarus-kriebel. In 1962 kwamen in Engeland de onderstaande (geweldige) nieuwsbulletins uit.